Avatar billede 1batman Nybegynder
27. september 2008 - 10:00 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

sider forsvinder på google

Hej

Jeg driver et site med ca 50.000 sider der er indexeret på google og som har en pr4 - jeg har mellem 2500-3000 besøge om dagen men fra den ene dag til den anden forsvinder de sider jeg ligger højt på google og jeg er nu nede på ca 300 besøgende pr dag - den eneste ændring jeg har lave for ca 3 uger siden er et sitemap jeg har uploadet til google webmasterværtøjer - Er der nogle der ved hvad der kan være årsag til dette?
Avatar billede madx Nybegynder
27. september 2008 - 13:53 #1
Det er helt normalt at man svupper op og ned ifm. genberegning og/eller nyt website

Ser 2 scenario:
1) at Google pt. genberegner dit site på baggrund af sitemap.xml: Det tvinger i en vis udstrækning Google til at revurdere sitet fordi du ber søgemaskinen forholde sig til det du siger der er, fremfor det den selv har fundet gennem links.
2) at du har "bedt" om mere end du er "berettiget" til forstået på den måde, at dit site måske ikke temamæssigt er stærkt nok til at holde positionen - måske fordi Google "ser" temaet dreje sig over på andre emner eller måske er irrelevant/overoptimeret.

Såfremt at det er et relevant website (ikke spam, ikke kun adsense) så tænker jeg at du blot skal have is i mavsen. Det er situation nr. 1, der kører.

Men er websitet fokuseret på f.eks. adsense og "bare" at trække trafik kan du have pådraget dig opmærksomhed, som du havde været bedre tjent med uden.

Du kan kommentere på ovenstående og gerne uddybe flg. spgm
Er det ehandel eller information
Hvad er temaet
Hvor stor er konkurrencen på de sider og søgninger sitet falder ud på
Er det 1 eller 2 ords søgninger
Hvor gammelt er websitet?

Så kan jeg evt. komme nærmere på en forklaring
Avatar billede w13 Novice
27. september 2008 - 13:54 #2
Kan du ikke se på Googles Webmastertools, hvad Google mener, kan være galt?
Avatar billede 1batman Nybegynder
27. september 2008 - 17:37 #3
Hej madx

Sitet er både information og til at trække besøgende (ikke kun med henblik på adsense klikning) og det er primært ehandel der er fokus på hvilket også er temaet

Konkurrencen er stor på nogle ord og ikke på andre det kommer an på opdelingen og her er der blandet 1 ords og 2 ords optimering på siden - sitet er 1,5 år
Avatar billede madx Nybegynder
28. september 2008 - 13:42 #4
Så hælder jeg mest til situation 1

Er det samme situation på alle datacentre?

Er det en hjemmekodet eshop og hvis ikke, hvilken platform kører du (dandomain, scannet, golden planet ect?)
Avatar billede 1batman Nybegynder
28. september 2008 - 13:49 #5
hvor kan jeg datacentrene? - det er ikke en eshop men en portal
Avatar billede madx Nybegynder
28. september 2008 - 19:50 #6
OK, så du sender besøgende videre og sælger ikke selv... og har adsense tilknyttet.

Google lever af bedst mulige søgeresultater ift. brugeren dvs. maksimal relevans. Det kan vise sig at din udfordring at din løsning ikke optimalt ift. relevans. Hvis jeg forstår dit setup rigtigt hvorfor skulle Google så ranke dig, hvis varene fås hos en eshop og ikke hos dig?

Kun tiden vil vise om du befinder dig i situation 1 eller 2....

Der er flere steder at checke datacentre fx
www.seologs.com/dc-rank-check.html
Avatar billede 1batman Nybegynder
29. september 2008 - 14:34 #7
Hvor lang tid skal man vente før man skal overveje at lave noget om på sitet på henholdsvis 1 & 2 (skal jeg evt slette sitemappet) det undre mig dog meget når sitet normal ligger højt på rigtig mange søgeord at det hele lige pludslig forsvinder i et hug
Avatar billede madx Nybegynder
29. september 2008 - 15:12 #8
Tjaaa... trafikken kan komme retur ligeså hurtigt som den forsvandt. Der er desværre masser af webmastere, der oplever det, hvilket bl.a. fremgår her

http://www.searchenginejournal.com/google-xml-sitemaps-essential-faq/7123/

Der er også kommentarer vedr. do's and dont's

Strengt taget er et sitemap.xml ikke nødvendigt såfremt sitet kan crawles uden problemer. Det nævnes også i ovenstående indlæg.

Så måske har du slet ikke behovet, hvis sitets struktur ellers funker. Som nævnt indledningsvist "tvinger" du Google ud i en slags reinclusionen hvor den skal checke det den har og det sitemappet siger der er - lidt ligesom for et nyt website. Worstcase kan det både tage uger og måske et par måneder.

Har Google nogensiden vist sitelinks for dit website?

- iøvrigt takker for point :-)
Avatar billede madx Nybegynder
29. september 2008 - 15:13 #9
Sorry, sikke noget ævl vedr. point - sad lidt for meget med tankerne et andet sted. Så se lige bort fra sidste linie ;-)
Avatar billede 1batman Nybegynder
29. september 2008 - 15:40 #10
Google viser sitelinks - og enda i flere varianter afhængig af søgning så et eller andet sted er indholdet ok ellers ville google jo ikke tildele det - nå men jeg x fingerne de næste par uger og tak for dine svar
Avatar billede madx Nybegynder
29. september 2008 - 16:01 #11
Med sitelinks er du trods alt godt inde i varmen. Meld gerne retur om tingene udvikler sig i rette retning

- og iøvrigt tak for point denne gang (:-O)