Avatar billede loukas Mester
21. august 2008 - 20:42 Der er 1 kommentar og
1 løsning

includes med mange skift til/fra ASP

Hej,
Jeg forsøger at optimerer nogle sider som har mange skift til og fra ASP for at få includes med de rigtige steder.
Eksempel:
<%
    if bolShowKatlist < 1 then
%>
<!--#INCLUDE FILE="includes/katliste.asp"-->
<%
    else
%>
<!--#INCLUDE FILE="includes/frontliste.asp"-->
<%
    end if
%>

Og det er ikke en løsning at tage al kode fra include-filerne og copy/paste dem ind, for det er mange sider det drejer sig om.
Håber der er en løsning.
Avatar billede softspot Forsker
21. august 2008 - 22:00 #1
Det du viser der, betyder at begge filer bliver inkluderet uanset hvad den if-sætning resulterer i. If-sætningen sørger bare for at det kun er den ene stump kode som bliver brugt til noget...

Da jeg ikke har nogen anelse om hvad der ligger i din includefiler, er det svært at råde specifikt, men jeg kan da prøve at give min mening om hvad du kan gøre (og det er ikke nødvendigvis den letteste løsning for dig med din nuværende filstrutur).

Hvis du har nogle includefiler der:
1. kun indeholder statisk HTML
2. dynamisk kode, som ikke har nogen afhængighed af de resterende inkluderede kodelinier og bare skal renderes under specielle om stændigheder

så brug server.execute i stedet. Server.Execute KAN i modsætning til #include, nemlig udføres betinget, da den først udføres på det tidspunkt hvor scriptkoden udføres (#include er en præprocesseringsmekanisme, som udføres inden noget som helst scriptkode udføres og kan derfor ikke styres af scriptkode). Filer som er inkluderet med Server.Execute er i princippet selvstændige og isolerede filer som har sin egen kontekst og ikke kender noget til den side som har "kaldt" den. Det giver en god isolation af koden og gør at den er lettere at genbruge i andre sammenhænge uden at man skal kende for meget til den kontekst hvori den benyttes.

Brug kun includes til deciderede funktionsbiblioteker og hold dem målrettede mod bestemte funktionaliteter, så du lettere kan genbruge dem uden at slæbe for meget unødvendigt skrammel ind på de sider som inkluderer biblioteket.
Avatar billede loukas Mester
25. august 2008 - 13:11 #2
Ja OK,
Koden er med flere "ELSEIF",
Og include filerne indeholder bl.a. menu på forskellige sprog.
Det er lykkedes mig at få de fleste includes skrevet om så der kun er et minimum af "elseif" fra forsiden.
Tak for kommentaren