Avatar billede larsjv Nybegynder
17. august 2008 - 16:12 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Flere underformularer

Hej!

Jeg har 3 tabeller: Mærke, model, modelvariant. Jeg skal have disse tabeller relateret til hinanden, dvs. 1 mærke til flere modeller og dernæst 1 model til flere modelvarianter. Det kan godt lade sig gøre at relatere tabellerne, så man får en "+"-kolonne under modelnavnet, men hvordan laver jeg en hovedformular med tilhørende underformular(er) så man kan indtaste alle modeller og modelvarianter under det pågældende mærke?
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2008 - 19:53 #1
Tabel1:

idMaerke
Maerke

Tabel2:
idModel
idMaerke
Model

Tabel3:
idVariant
idModel
Variant

Så laver du en formular på tabel1, det skal være hovedformularen. Så indsætter du en underformular, som bygger på tabel2 og inden i den bygger du en underformular, som bygger på tabel3. Guiden kan godt selv finde ud af at binde dem sammen hvis id navnene relatere!~)

Ps. Det er kun den sidste underformular, som kan være fortløbende...

Der er selvfølgelig også andre måder at gøre det på. Hvis du ønsker at have begge underformularer fortløbende, så kan du ikke have dem inden i hinanden, så må du lave den på tabel2, som en almindelig underformular og så den på tabel 3, må du tage højde for tabel2 formularen i postkilden, med et kriterie og så sørge for at idModel står med standardværdi lig med det valgte i den formular, som bygger på tabel2!~)
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2008 - 19:54 #2
Tabellerne er selvfølgelig bare lavet, som et simpelt eksempel, så du kan se princippet!~)
Avatar billede larsjv Nybegynder
18. august 2008 - 22:48 #3
Hej Spg.

Jeg kan godt sætte den 3. underformular inden i den 2. og det virker hvis man trykker på +-tegnet, men jeg vil gerne have den 3. underformular under den 2., således man kan se alle posterne fra tabel2 og tabel3 på samme tid. Hvordan gør man det?
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2008 - 23:41 #4
Hej det er næsten nemmest hvis du lige ser et eksempel!~)

www.spgprogramming.com/access/eksperten/spm841954.zip
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2008 - 20:36 #5
I eksemplet viser jeg alle id'erne, de behøves ikke og er sædvanligvis ikke synlige!~)
Avatar billede larsjv Nybegynder
19. august 2008 - 21:01 #6
Hej igen

Jeg kan ikke åbne dit eksempel. Glemte at skrive at jeg kun har Access 2000..
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2008 - 21:29 #7
Avatar billede larsjv Nybegynder
19. august 2008 - 23:38 #8
Tak!

Så har jeg fået det til at virke :-) Rigtig godt eksempel!
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2008 - 09:24 #9
!~)