Avatar billede idani Praktikant
15. august 2008 - 13:06 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hmmm redigerer mange celler på en gang

Hejsa
Jeg har lavet en bøf.
Jeg har fået importeret en masse records - men det viser sig at jeg ikke har været opmærksom på formatet i den ene kolonne.
Jeg skal bruge følgende format.
pt. har jeg fået det importeret i følgende 2 formater
Hele kolonnen er markeret som tekst.
Hvordan får jeg tallene til at stå ud i en køre.
Har forsøgt med "søg & erstat" funktionen men den vil ikke....
Hilsen
IDa
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2008 - 13:18 #1
Du skal have lavet dig et par opdateringsforespørgsler!~)
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2008 - 13:19 #2
Du kan bruge funktionen len til at finde de poster, som skal opdateres...
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2008 - 13:23 #3
f.eks. hvis feltet hedder cprnr, så skriver du sådan:

udtryk1: len([cprnr])

og under kriterie:

Så får du de nr, som har formatet 130274-2754, så vælger du opdateringsforespørgsel og vælger feltet cprnr. Så kan du i feltet "opdatere til" eller hvad det nu hedder det felt, skrive:

left([cprnr];6) & right([cprnr];4)

Det var så den ene!~)
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2008 - 13:26 #4
Den anden som har len = 16 kunne opdateres til:

left([cprnr];2) & mid([cprnr];4;2) & mid([cprnr];7;2) & mid([cprnr];12;2) & right([cprnr];2)
Avatar billede idani Praktikant
15. august 2008 - 13:33 #5
lyder supert - men nu er der det at jeg er novice i access big time - så jeg kommer til at bede dig om at fortælle mig hvor og hvordan jeg ligger sådan en funktion ind
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2008 - 13:42 #6
Du vælger gruppen forespørgsler og så vælger du opret forespørgsel i designvisning...

og så vælger du din tabel...
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2008 - 13:43 #7
Så vælger du dit cprnr felt og dobbeltklikker på det...
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2008 - 13:46 #8
Så tilføjer du len() omkring cprnr, så skriver den selv udtryk1: len([cprnr])
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2008 - 13:48 #9
Så skriver du under kriterie: 11

og så dobbeltklikker du på cprnr igen, så der kommer en nyt felt i forespørgsel og du kan så prøve at køre den.. Det gør du ved at vælge dataark visning!~)
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2008 - 13:50 #10
Nu burde du have en liste over de cprnr, som skal skiftes fra 130274-2754 til 1302742754.

Så gå du under menuen forespørgsler ind og vælger opdateringsforespørgsel..
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2008 - 13:54 #11
og så er det at under cprnr kommer der et felt, som hedder "opdater til" og i dette felt skriver du: left([cprnr];6) & right([cprnr];4)

og så trykker du på det røde anførselstegn, så skulle det være opdateret.

Bagefter skifter du dit kriterie under udtryk1 til at være 16 i stedet for 11 og sætter denne ind: left([cprnr];2) & mid([cprnr];4;2) & mid([cprnr];7;2) & mid([cprnr];12;2) & right([cprnr];2)

Jeg ved selvfølgelig ikke om dit felt rent faktisk hedder cprnr, hvis ikke skal du selvfølgelig bare skifte det ud, med det relevante!~)
Avatar billede idani Praktikant
15. august 2008 - 14:21 #12
supert nu fungerde det - blot den sidste lille hjælp.
det sidste format står som følger 26 11 39-0443
Altså med 13 og ikke 16 som ejg først skrev - er du rar og omformulere den sidste kode efter dette??
jeg tror nemlig næsten at jeg har gennemskuet opbygningen med jeg er ikke helt sikker
Hilsen
Ida
Avatar billede idani Praktikant
15. august 2008 - 14:23 #13
skal den så hedde
left([cprnr];2) & mid([cprnr];4;2) & mid([cprnr];7;2) &  right([cprnr];4)

/ida
Avatar billede idani Praktikant
15. august 2008 - 14:39 #14
he he tog en kopi af min tabel - inden jeg kørte sidste opdatering - og den virkede....
Supert - mange tak for hjælpen.
Hilsen
Ida
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2008 - 20:55 #15
Så er jeg tilbage...

Glad for at du fandt ud af det, det er en herlig følelse!~)