Avatar billede lennart Nybegynder
15. august 2008 - 11:42 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Design guides (bygge et design op fra bunden )

Hej
Skal til at lave min hjemmeside men efter et par år er jeg ikke så inde i webdesign mere. Så håber i kan hjælpe...

Jeg lave min hjemmeside i dreamweaver!
har tænkt at bygge dem op med layers
men hvordan
hvad skal man laver den i div tag, ap div, iframes osv?
Hvad er forskellen?
kender i nogle gode guides til at bygge et design op fra bunden i dreamweaver?
dem jeg har fundet starter med at man skal bruge photoshop.
Avatar billede keysersoze Guru
15. august 2008 - 12:02 #1
det er vel også korrekt at du skal starte i photoshop - dreammweaver er et udviklingsværktøj og ikke et designværktøj, derfor bør du ikke åbne det før designet er færdigt.

Når først designet er færdigt kan du begynde at klippe det i stykker så det passer til de elementer der er behov for på siden - og så kan du begynde at indsætte de divs der er behov for og placere dem korrekt med css. En guide vil jeg mene er svær at give - for hvordan skal man guide en blind person rundt på en forhindringsbane uden at kende start, mål og forhindringer? Bedste start må være at kigge på w3.org eller w3schools.com hvor du kan læse om html og css.
Avatar billede lennart Nybegynder
15. august 2008 - 12:06 #2
okey så alle dem der de laver deres hjemmmeside i notesblok de starter også med at designe den i photoshop...
troede dreamweaver var et program til at lave hjemmesider i
Avatar billede lennart Nybegynder
15. august 2008 - 12:07 #3
ikke ment så hårdt som det muligvis fortolkes :)
Avatar billede keysersoze Guru
15. august 2008 - 12:12 #4
DW _er_ et program til at lave hjemmesider i men kun den kodemæssige del af det. Du kan selvfølgelig sagtens lave farvede kasser osv i DW og lege at det er et design - men skal det gøres rigtigt skal du have fat i et designprogram (photoshop, illustrator, paint.net...).

Lidt firkantet set så er den eneste forskel på notepad og DW, at DW giver udviklerne en masse hjælp under arbejdet med at kode (om udviklerne så forstår at bruge det korrekt er til tider noget andet).
Avatar billede lennart Nybegynder
15. august 2008 - 12:20 #5
jeg er ikke særlig god til at lave grafik ...
hvad skal man laver den i div tag, ap div, iframes osv?
Hvad er forskellen?
Avatar billede keysersoze Guru
15. august 2008 - 13:02 #6
en iframe er kort sagt et element der inkluderer et anden dokument (side) hvilket både kan være interne og eksterne dokumenter og det er ikke umiddelbart noget jeg mener du har behov for (medmindre altså at du skal inkludere indhold fra et andet domain).

en div er bare en sektion på din side og gør/kan i sig selv ikke noget men du kan selvfølgelig lægge indhold i det og style det som ønsket.

jeg har aldrig hørt om en "ap div".
Avatar billede lennart Nybegynder
15. august 2008 - 13:08 #7
eller bygger sin webside op af flere sider ligesom frames i gamle dage men det gør man måske heller ikke mere
Avatar billede keysersoze Guru
15. august 2008 - 13:13 #8
det er ikke forbudt at gøre - men det bruges stort set ikke mere. du kan i stedet kigge på SSI (server side include) hvormed du kan inkludere fx en top og en menu på flere sider i stedet for at skulle skrive og rette det samme kode på flere sider.
Avatar billede lennart Nybegynder
15. august 2008 - 13:20 #9
det kender jeg forresten godt men det sidste du skriver er jo også det samme man gør med frames..
Avatar billede keysersoze Guru
15. august 2008 - 13:44 #10
både og - der er store forskelle. Med frames/iframes går du glip af noget brugervenlighed da brugere fx ikke vil kunne gemme direkte links og derudover er det også mere besværligt hvis man skal have gode placeringer på søgemaskinerne.
Avatar billede lennart Nybegynder
15. august 2008 - 14:43 #11
leder stadig efter ....
kender i nogle gode guides til at bygge et design op fra bunden i dreamweaver?
så lukker den ikke endnu...
Avatar billede keysersoze Guru
16. august 2008 - 19:22 #12
Avatar billede lennart Nybegynder
22. august 2008 - 21:46 #13
sorry men den var da lidt for træls kommer med tv klip på hver side det er en ommer det ved jeg selv om jeg ikke er designer...godt nok træls...
Avatar billede keysersoze Guru
22. august 2008 - 23:25 #14
Så kig på adobes egne tutorials http://www.adobe.com/support/dreamweaver/tutorial_index.html - eller gå ud og køb en eller flere af de utallige DW bøger der findes på markedet http://www.saxo.com/dk/subject/dreamweaver.aspx.

Når du er så uspecifik i det du søger er det bare umuligt at komme med noget mere konkret.
Avatar billede keysersoze Guru
04. november 2008 - 09:37 #15
lukketid?