Avatar billede shjorth Nybegynder
11. august 2008 - 14:25 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Wan og Uplink

Hejsa.

Jeg har en router, som jeg skal have sat til mit internet, da der skal 2 computere på.

På routeren står der "Uplink" og port "1-2-3-4-5..."

Jeg har fået afvide at den port jeg skal sætte nettet i skal hedde WAN, så nu er mit spørgsmål og WAN og UPLINK er det samme, eller om jeg skal bruge en af de normale porte?

Mange tak
Avatar billede leif Seniormester
11. august 2008 - 14:30 #1
Nej, lyder mere som en switch du sidder med
Avatar billede shjorth Nybegynder
11. august 2008 - 14:31 #2
hehe ja det er også meget muligt :D
Der står "Fast ethernet hub" på den :P
Avatar billede leif Seniormester
11. august 2008 - 14:34 #3
Så er det IKKE en router
Avatar billede leif Seniormester
11. august 2008 - 14:34 #4
Fortæl os hvad det er for noget Internet du har
Avatar billede shjorth Nybegynder
11. august 2008 - 14:38 #5
Nej beklager.. det er ikke en router så..
Der sidder et stik i min væg, og i det er der internet :D Altså, jeg har ingen anelse om hvad det er for noget net, jeg har altid bare haft et kabel fra væggen og over i min computer. Nu er problemet så at de skal distribueres ud til 2 computere.. Altså igennem en router / switch / hub, eller hvad det nu hedder.
Ihvertfald har jeg sådan en "Fast ethernet hub" som jeg tænkte jeg kunne bruge.
Nu ved jeg bare ikke om der er stor forskel på "WAN og UPLINK" og hvad jeg skal bruge :D
Avatar billede leif Seniormester
11. august 2008 - 14:54 #6
Er det noget boligforening eller kollegium eller noge helt 3. ?
Avatar billede shjorth Nybegynder
11. august 2008 - 15:07 #7
Boligforening er nok det mest dækkende :D
Avatar billede leif Seniormester
11. august 2008 - 15:33 #8
:-), ja, okay, jeg får det svar som jeg selv ligger op til ? Men du ved ikke noget mere, fx. hvem du betaler til, hedder det fx. A+, DBNet, ComX eller noget andet ?

Det er mere om du kan nøjes med en switch
Avatar billede lassebm Nybegynder
11. august 2008 - 15:36 #9
Muligvis kan du bruge din HUB, men netværket vil nok være lidt slow. Men som de andre nævner, det kommer lidt an på hvordan netværket ser ud bagved.

Du kan jo prøve at sætte kablet i uplink, og så se om du kan få dine computere på. Hver opmærksom på disse uplink porte til tider bruger en af de nærliggende porte f.eks. port 1 eler 5.
Avatar billede shjorth Nybegynder
11. august 2008 - 17:05 #10
Jeg har smidt stikket i "uplink" og det virker som det skal.. Internettet er ikke blevet lukket endnu :D
Tak for svarne.. Vil du ligge et svar leif?