Avatar billede nyiaccess Nybegynder
04. august 2008 - 15:27 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

hjælp til sagsstyring

Jeg har tænkt mig at forsøge at lave en slags sagsstyring i access, men må samtidig erkende at jeg står rinelig på bar bund når det kommer til access.

Det er min mening at jeg skal en medarbejdertabel, en kundetabel og en tabel med poster.

Det er hovedsalig POSTER jeg skal indtaste i.
Posterne skal efterfølgende kunne samles og udgøre grundlaget for en faktura.

tabel med medarbejdere skal se ca. sådan ud:
nr, navn, initialer, timesats1, timesats2, diverse

tabel med kunder skal se ca. sådan ud:
nr, navn1, navn2, adresse, postnr, by

tabel med poster
kundenr, dato, medarbejdernr, forbrugt tid, sats, forklarende tekst til posten

Når poster er tastet ind vil jeg så gerne kunne samle dem sammen så jeg kan skrive en faktura på grundlag af den forbrugte tid.

Jeg har selv oprettet de 2 første tabeller men har lidt svært ved at få kædet tingene sammen.

Er der nogen der kan give mig et kraftigt skub i den rigtige retning?
Avatar billede mugs Novice
04. august 2008 - 15:33 #1
I "postetabellen" har du et kundenr. Dette kundenr skal relatere til en kunde i en kundetabel hvor kuindenr er PK.

Ligeledes har du et medarbejdernr som skal relatere til nr. i medarbejdeertabellen.

Nu laver du en forespørgsel der medtager disse 2 felter fra "postetabellen" og øvrige felter fra kundetabel og medarbejdertabel samt øvrige relevante felter fra "postetabellen". Så skal det køre.

Du kna med fordel lave kombinationsbokse i "postetabellen" der henter kundenr og medarbejdernr.
Avatar billede mugs Novice
04. august 2008 - 15:34 #2
Og velkommen til eksperten.dk:

http://expfaq.dk/
04. august 2008 - 15:49 #3
Ovennævnte svar forudsætter, at der altid kun er en medarbejder pr. kunde.

Kan der være 2 eller flere medarbejdere, der arbejder på samme sag, kræver det endnu en tabel for at kreere mange-til-mange relationen mellem sager og medarbejdere.
Avatar billede nyiaccess Nybegynder
04. august 2008 - 15:52 #4
ja, ser I det er der jeg er lidt på herrens mark :-)
Jeg sidder og fifler lidt med det, men har ikke fået noget til at virke endnu..
Avatar billede mugs Novice
04. august 2008 - 17:47 #5
Hvis du lægger din e-mail, kan jeg sende et eksempel.
Avatar billede nyiaccess Nybegynder
04. august 2008 - 18:52 #6
det lyder rigtig godt

stparken@gmail.com

Venter spændt :-)
Avatar billede mugs Novice
04. august 2008 - 19:05 #7
Sendt.
Avatar billede nyiaccess Nybegynder
06. august 2008 - 21:54 #8
Nu har jeg kigget en del på det og har indset at mit projekt nok var lidt for ambitiøst, så jeg lukker tråden her.

Tak for tilsendte MUGS og tak for hjælpen
Avatar billede mugs Novice
06. august 2008 - 22:08 #9
Selv tak og tak for point. Men jeg er da ked af, at du ikke gennemfører projektet.