Avatar billede fiffi Novice
26. juli 2008 - 23:31 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Midlertidig import af PDF-Fil

Jeg er fritidsmusiker og har ca. 2.000 noder som jeg vil bruge en del tid på at omsætte til pdf-filer. I den forbindelse har jeg lavet en access-database som virker helt fint hvor jeg nemt kan finde sangtekster, bladre oprette sæts m.m. Jeg vil helst vise pdf-filerne som er opdelt med visning af 2 sider på een gang, hvorfor oprettet en form hvor filerne via OLE-objekt vises fint.

Mit problem er blot at når pdf-filen lagres i databasen fylder den betragteligt mere end filen normalt gør. Dette betyder at min database nok kommer til at fylde 5 GB. Det duer ikke.

Så tænkte jeg om jeg blot kunne lave et henvisningstekstfelt i databasen, fx. "c:\noder\obladioblada.pdf". Efterfølgende forestillede jeg mig at man lave en temptabel hvor man via et script importerede filen for efter brugen at kunne slette den igen når den ikke blev brugt. Derved ville databasen ikke fylde op.

Er der nogle der har en ide til dette script, eller har en anden ide. Jeg vil helst arbejde med pdf-filer.
Avatar billede fiffi Novice
27. juli 2008 - 00:22 #1
Jeg har efterfølgende læst Stry's glimrende artikkel omkring fotoalbum som jeg i bund og grund sagtens kunne bruge. Jeg kan dog ikke få det til at virke med pdf-filer, men det er nok noget om objektet.
Avatar billede mugs Novice
27. juli 2008 - 06:27 #2
Hvis du ser på Thomas Jepsen's hjemmeside MakeITeasy.dk, ligger der et eksempel på, hvordan du åbner en fil med det associerede program. Se oppe til højre under download.
Avatar billede fiffi Novice
27. juli 2008 - 10:20 #3
Hvilket assosierede program skal jeg så anvende. Jeg skal i princippet have vist 2 A4-sider på een gang. Dette føler jeg kun jeg kan styre via accessformen. Det virker fint når jeg indsætter pdf'en i et OLE-tabelfelt.
Avatar billede mugs Novice
27. juli 2008 - 10:35 #4
Access finder ud af hvilket program det skal anvende. Du skal blot finde filen.
Avatar billede terry Ekspert
27. juli 2008 - 10:36 #5
the Windows API ShellExecute will open a file in th eprogram which it is associated to in Windows, for example a .doc file in Word and a .xls in Excel. I can imagine that you have a program installed which will be used to open a PDF file, maybe Acrobat Reader. The program which is use to open a specific file is the associated program. ShellExec automatically uses the accociated program to open a file so you dont need to worry about that.

http://www.mvps.org/access/api/api0018.htm
Avatar billede fiffi Novice
27. juli 2008 - 12:35 #6
Jeg tror ikke jeg kan anvende shell-funktionen. Jeg er kommet dertil at jeg har fundet et program der kan massekonvertere pdf-filer til enkelte jpg-filer så det bruger jeg, og så kigger meget på stry's fotoalbum, således at det hele hænger fint sammen i en accessform. I skal have tak for hjælpen og mugs får mine point.
Avatar billede mugs Novice
27. juli 2008 - 12:45 #7
Tak for point - Jeg har en lille testdb med forklaring der er bygget over samme læst som stry's artikel. Blot læg din email, så sender jeg den.

Jeg ved ikke hvor stry har sine kilder fra, men min kommer fra teknologisk institut.
Avatar billede fiffi Novice
27. juli 2008 - 13:37 #8
Det lyder fint mugs. Her min mail mfj@lfi.dk
Avatar billede mugs Novice
27. juli 2008 - 15:09 #9
Sendt.