Avatar billede nicklasb Nybegynder
22. juli 2008 - 11:34 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Disable cookies for virtual host

Jeg vil gerne forhindre brug af cookies (og sessions) for en vitual host på min apache server.

Hvordan gør jeg det?

(Jeg skal bruge det til en host, der kun skal levere billeder og andre statiske filer, hvorfor jeg ikke er interesseret i scripts der sætter cookies)
Avatar billede Slettet bruger
22. juli 2008 - 11:43 #1
cookies har ikke noget med serveren at gøre, de ligger jo ude hos brugeren, så det kan du ikke.

Hvorfor har du noget i mod cookies?
Avatar billede nicklasb Nybegynder
22. juli 2008 - 11:52 #2
Jeg har heller ikke noget imod cookies, som sådan.
Domænet skal bare bruges til, at hoste nogle billeder for nogle brugere. De styrer selv hvad de ligger på serveren, - men deler samme domæne, hvorfor det ikke er "ønskeligt", at de ligger cookies på domænet.
Ligesom man kan bestemme, hvilket subdomæne / domæne en cookie skal gælde for, vil jeg gerne vælge at cookien slet ikke skal gælde (giver det mening?).
Avatar billede Slettet bruger
22. juli 2008 - 11:59 #3
nej, for du har ikke kontrol over cookies. Som sagt er det som som lever i browseren og hos brugeren, browseren kan sende cookies med i requests, men så vidt jeg ved har du som udbyder ingen mulighed for at styre brugernes browsere.

Men jeg forstår altså stadigvæk ikke hvorfor du er bange for cookies i denne forbindelse. Kunne du ikke forklare lidt bedre hvad det er du ønsker at undgå.
Avatar billede nicklasb Nybegynder
22. juli 2008 - 12:09 #4
jeg vil gerne undgå at en bruger ligger et script, der fylder en cookie-variabel med data, der skal sendes til serveren, hver gang brugeren ønsker en eller anden fil fra domænet.
Hvis ikke det er muligt at sætte, at domænet ikke kan bruges til cookies, ligesom man kan sætte at domænet eksempelvis skal gælde for et helt domæne og ikke kun subdomænet, må jeg i stedet disable muligheden, for overhovedet at sætte cookies via PHP installationen.
Avatar billede Slettet bruger
22. juli 2008 - 12:12 #5
jeg kan ikke se hvad problemet med dette skulle være? hvordan kan en cookie være skadelig?
Avatar billede showsource Seniormester
22. juli 2008 - 12:22 #6
Jeg fatter heller ikke hvad problemet er?
Hvis du gerne vil disable php, kan du i en vhost bruge:

<IfModule mod_php5.c>

  php_flag engine Off

</IfModule>
Avatar billede nicklasb Nybegynder
22. juli 2008 - 12:38 #7
Der er som end heller ikke noget skadeligt ved cookies :) Ville bare gerne sikre mig imod, at cookies ikke bliver sat, af hensyn til trafikken mellem serveren og brugerne. Når først cookien er sat, skal den sendes hver gang en fil forespørges = unødvendig trafik, da domænet egentligt kun er tænkt til at sende billeder, style sheets og des lige.

Jeg er ikke interesseret i at disable PHP - men disabler bare session i PHP på den server der skal køre det.

Lig et svar, så lukker jeg igen :)
Avatar billede Slettet bruger
22. juli 2008 - 12:43 #8
så vidt jeg husker er størrelsen af cookies ret begrænset, så den del af trafikken ind på underdomænet som udgøres af cookies bliver meget mindre end diverse søge maskiners requests ind på domænet.

ønsker ingen points i dette tilfælde
Avatar billede showsource Seniormester
23. juli 2008 - 06:22 #9
Ingen point, ellers tak.
Avatar billede nicklasb Nybegynder
05. november 2008 - 11:52 #10
Nårh, så lukker jeg..