Avatar billede moddi100 Seniormester
20. juli 2008 - 18:45 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Installere Apache, PHP5 og Mysql på USB-stick

Hej

Som overskriften antyder, har jeg tænkt mig at installere en lokal testserver på et USB-stick. Grunden til at jeg vil installerer det på et USB-stick, er at jeg før har installeret det på min maskine, hvorefter det ændrede i flere windows instillinger, så nogle funktionaliteter stoppede med at virke.

Evt kan jeg overtales til at installere serveren på min com.

Formålet med serveren er, at jeg via lokalhost, kan teste mine php sider/scripts.
Derfor skal PHP, Mysql etc. selvfølgelig være i nogle af de nyeste versioner.

Links til downloads er meget velkomne.

Hvis jeg installerer webserveren på et USB-stick, vil jeg så kunne stoppe det i forskellige computere og stadigvæk kunne benytte serveren??

Morten
Avatar billede moddi100 Seniormester
20. juli 2008 - 18:46 #1
Og et spørgsmål til; Vil det overhovedet gøre nogen forskel på om jeg indstallerer serveren på et USB-stick?
Avatar billede supersquirrel Nybegynder
20. juli 2008 - 19:24 #2
EasyPHP er et program, der indstaller apache, php og phpmyadmin.
Meget simpelt :)

http://www.easyphp.org/
Avatar billede moddi100 Seniormester
20. juli 2008 - 19:37 #3
Og det indeholder ikke alle mulige smarte ekstra funktioner, f.eks. google toolbar osv? Det indeholder kun apache php og phpmyadmin??
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. juli 2008 - 20:42 #4
Det er formentligt helt og aldeles harmløst, men jeg kender ikke lige easyphp - der er dog også andre: selv bruger jeg med stor fornøjelse http://www.wampserver.com/
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. juli 2008 - 20:43 #5
PS: Jeg ved ikke noget om den kan installeres på en usb-dims.
Avatar billede moddi100 Seniormester
20. juli 2008 - 20:55 #6
Kiggede lige på wampserver og kom frem til, at det nok er den jeg vælger. Men lige et spørgsmål til både easyphp og wampserver:

Er det muligt, at installere forskellige extensions f.eks. mod_gzip?
Avatar billede supersquirrel Nybegynder
21. juli 2008 - 05:27 #7
Jeg mener at du kan tilføje eller fjerne de ting inde i en fil hvor du fjerner et ";" ud for funktionen. Er ikke helt sikker ;o)
Avatar billede showsource Seniormester
21. juli 2008 - 06:28 #8
Ændrede i indstillinger på din comp da du installerede?

Anyway, xamp, http://www.apachefriends.org/en/index.html kan du udpakke på en usb, og så starte apache og mysql med to batfiler.
Med et "plugin" kan fjerne command vinduer. Husker desværre ikke link.
En "standard installering" på en usb pind vil næppe virke.
Avatar billede moddi100 Seniormester
21. juli 2008 - 08:49 #9
> Ændrede i indstillinger på din comp da du installerede?

Den gik ind og ændrede flere ip-indstillinger et eller andet mystiks sted. Hvilket resulterede i at jeg bl.a. ikke kunne benytte mig af FTP. Jeg prøvede 3 programmer og via cmd'en, men hver gang fik jeg af vide, at jeg havde inkorrekte ip-indstillinger, eller noget i den stil.

Det hjalp hverken at afinstallere det igen eller lave en systemgendannelse.
Da jeg ikke kunne undvære FTP-adgang, resulterede det i at jeg formatere....

Men jeg tror jeg vil vælge den wampserver, da jeg godt kan lide det med at man kan have flere php-versioner kørende og så bare skifte. Jeg skal bare lige have bekræftet at diverse extensions kan installeres.
Avatar billede moddi100 Seniormester
11. august 2008 - 19:15 #10
Tak for forslagene allesammen. Har endnu ikke fået taget mig sammen til at indstallere wampserver (som jeg vælger), men jeg synes alligevel jeg vil lukke her.

Så hvis du vil smide et svar erikjacobsen.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. august 2008 - 20:06 #11
Jeg samler slet ikke på point, tak.
Avatar billede moddi100 Seniormester
11. august 2008 - 20:28 #12
Så napper jeg dem da bare selv hvis det skal være på den måde! :D
Avatar billede Slettet bruger
24. december 2008 - 01:34 #13
Nu så jeg den var lukket, men vil nu mene at http://portableapps.com/apps/development/xampp
ville være et bedre bud.
Det er en pakke specifikt lavet til det, og jeg har selv brugt den med succes.