Avatar billede nobrainer Nybegynder
18. juli 2008 - 10:21 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvilken trådløs router til to etager

Hej!

Kort sagt:
Hvilken trådløs router skal jeg købe hvis den skal dække så meget som muligt i et hus på to etager?

Jeg har set lidt på disse to: (De er også nogenlunde pæne at se på)
D-Link RangeBooster N 650 Router DIR-635
Linksys Wireless-G Broadband Router With RangeBooster WRT54GR
Andre forslag?

Det er et mellemstort hus (300 kvm). Dér hvor der skal være dækning, vil der nok være 3-4 vægge/gulve mellem PC og router.

Jeg har aldrig før leget med trådløse routere, men har hørt at man på nogen kan sikre sig BÅDE med password, OG godkendelse af MAC adresse, så folk ikke bare kan gætte passwordet og så logge på, men altså også skal godkendes inde i routeren, hvad hedder dette? og er det standard?

Kan jeg evt beholde den eksisterende D-link 604 router, som aldrig har haft fejl, så den fortsat har DHCP/NAT ansvaret, og så placere den trådløse router så centralt som muligt? eller SKAL den have DHCP/NAT funktionen?

Jeg er ved at blive skeløjet af at læse specs som jeg næsten ikke fatter alligevel.

Håber nogen kan hjælpe!! F.eks sige at jeg klart skal vælge en bestemt model fordi den kan det og det. (det gør ikke noget den er pæn også). Budgettet er sat til, helst ikke over 500kr, hvis det er muligt?

På forhånd tak!!!
Avatar billede sleeper Nybegynder
18. juli 2008 - 10:38 #1
Jeg vil anbefale dig at købe Dlink, pånær hvis du vil invistere i en bedre kvalitet, Cisco

Mac er standart i næsten alle routere

Jeg har lige skiftet min WRT54GR ud med Dlink DIR-615 og jeg er imporneret over hvor meget bedre den er.
Avatar billede nobrainer Nybegynder
18. juli 2008 - 11:02 #2
Ok, så bliver det nok D-Linken. Jeg så også lige at den bruger "802.11n (draft)", hvor linksys'en kun bruger "802.11g". Nogen der ved hvad man skal lægge i "(draft)"??

Den er ikke helt lige så pæn som Linsys'es sølvgrå serie, men "n" er vist noget hurtigere en "b"

Linksys vs D-Link
Linksys WRT54G, var vildt hypet, der er jo folk der lægger egen firmware på osv. Så det kunne godt ske der var noget magisk man ikke kunne læse sig til om linksys. Selvom den var herregrim.
Avatar billede sleeper Nybegynder
18. juli 2008 - 11:13 #3
Du skal op i en noget dyrere klaase inden du får så meget ud af N
N er en ny teknologi, som stadigvæk er under udvikling, dog har de lovet af N(Draft 2) er samme format som det endelige.

Men du skal op i en DIR 855 for at få det endelige format Draft2

Selvfølgelig er der også en væsentlig bedre hastighed ved den N-Draft der er i 635, men da der ikke er det endelige format, kan du ikke forvente at det kan bruges i så lang tid som en 855 ville
Avatar billede nobrainer Nybegynder
18. juli 2008 - 11:45 #4
Ok, jeg holder mig bare til denne så.

Jeg kom til at tænke på, om den bærbare i den anden ende ikke også skal bruge samme version af 802.11?? Hvis nu de kommer med en firmware opdatering på et tidspunkt så den kører N, skal den bærbare så ikke også have det, før det kører hurtigt?

Forresten, kører posten pakker ud imorgen hvis jeg bestiller den hos getmore idag??
Avatar billede sleeper Nybegynder
18. juli 2008 - 12:08 #5
den kører både G og N hvis du skal have optimal hastighed, skal du købe en modtager til din bærbar, det er ikke nok med en opdatering firmwaren.

jeg kan ikke svare dig på, om de levere imorgen, jeg mener faktisk kun at pakker bliver kørt ud i hverdagene
Avatar billede sleeper Nybegynder
18. juli 2008 - 12:09 #6
Der findes nogle sæt hvor du både for en router, samt et stik til computeren, så du har N teknologi i begge ender.

God fornøjelse med den, det er en lækker router.
Avatar billede nobrainer Nybegynder
18. juli 2008 - 12:20 #7
1000 tak for hjælpen, jeg prøver den! :-)
Avatar billede nobrainer Nybegynder
23. juli 2008 - 13:30 #8
Super fed router forresten, den går gennem flere meter beton/mursten (ellers reflekterer den på vejen) ihvertfald 3-4 gulve/vægge, og PC'en har stadig 4 streger på styrken.
Avatar billede jakobcl Nybegynder
28. juli 2008 - 17:59 #9
DIR-615 kører superb i N.
Men hvis bare en af dine PC'ere kører i G, vil alle dine forbindelser gå ned i G.

Hvis du vil køre både G og N, skal du vente på DIR-855 der kan håndtere begge.