Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2008 - 12:32 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

If then join

Hej

Jeg er så småt påbegyndt mit mysql igen, efter længere tids fraværende. Jeg er dog lidt rusten og skal gerne have hjælp til følgende, hvis det kan lade sig gøre.

Jeg har to tabeller som indeholder en række værdier, men jeg skriver kun her om de mest relevante.

Tabel: company
Relevant indhold: id

Tabel: company_website
Relevant indhold: company

Mit spørgsmål går således på, om man kan lave en sql sætning der joiner de to tabeller, hvis id'et fra company optræder i feltet company i company_website - OG hvis ikke, skal den stadig retunere companys indhold samt gerne en værdi der angiver hvorvidt at der kunne findes et indhold i company_website som indeholder det pågældende id.

Jeg har arbejdet mig lidt frem til dette, men jeg mangler en form for IF sætning der kan tjække om der er resultat og i så fald retunere en værdi der angiver dette.

SELECT * FROM company where id = 8 RIGHT JOIN company_website ON company.id = company_website.company

Håber det giver mening og at det kan lade sig gøre. Kan det ikke lade sig gøre, hører jeg naturligvis også gerne dette :)

Fortsat god dag...
Avatar billede fennec Nybegynder
17. juli 2008 - 12:43 #1
Lyder som om du bare skal left joine:

select *
from company c
left join company_website cw on cw.company=c.id
Avatar billede fennec Nybegynder
17. juli 2008 - 12:44 #2
Hvis der ikke er en række i company_website returneres bare NULL for alle dens kolonner.
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2008 - 12:52 #3
Det er jo perfekt. Lav du blot et svar.
Avatar billede fennec Nybegynder
17. juli 2008 - 13:27 #4
.o) <-- One Eyed Jack