Avatar billede konder Nybegynder
11. juli 2008 - 08:40 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Få mailadresse fra db ud som mailto: link

Jeg forsøger at få mailadressen fra databasen ud som et link.
noget iretning af:
echo "<a href=mailto:" . $res["mail"] "</a>";

Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede jakobdo Ekspert
11. juli 2008 - 08:55 #1
Prøv:
echo '<a href="mailto:' . $res['mail'] . '">Email</a>';

Dog hører det nok mere hjemme i php, end i mysql. :o)
Avatar billede konder Nybegynder
11. juli 2008 - 09:17 #2
Jeg vaklede mellem php el. mysql og tog åbentbart fejl.
Dit forslag virker ok, men betyder så at der står Email (linket) i alle poster. Osse dem hvor der ikke er mailadresse.
Avatar billede michael_stim Ekspert
11. juli 2008 - 09:22 #3
Jep, så skla du bruge en if, til at sortere dem fra der ikke har mail. Eller WHERE i din SQL, hvis du kun tager emailen ud.
Avatar billede michael_stim Ekspert
11. juli 2008 - 09:26 #4
if( $res['mail'] != "" ){
  echo '<a href="mailto:' . $res['mail'] . '">Email</a>';
}
Avatar billede konder Nybegynder
11. juli 2008 - 09:30 #5
Jeg satte nu bare dette ind:
echo '<a href="mailto:' . $res['mail'] . '">' . $res['mail'] . '</a>';
Ved ikke om det er helt efter bogen, men det virker :)
Avatar billede michael_stim Ekspert
11. juli 2008 - 09:39 #6
På den måde får du en tom <a href... hver gang der ikke er noget i din tabel. Det er jo ikke noget brugeren ser, men kan have indflydelse på designet.
Avatar billede jakobdo Ekspert
11. juli 2008 - 10:01 #7
Som michael siger, enten skal du lave:
SELECT mail FROM tabel WHERE mail <> "" (eller hvad dit felt nu er, når det er tomt, måske NULL)

Eller som hans indlæg: 09:26:24
Avatar billede konder Nybegynder
11. juli 2008 - 10:32 #8
Hvorfor må jeg ikke blot skrive som i 09:30:37?
Det virker opåklageligt.
Avatar billede michael_stim Ekspert
11. juli 2008 - 10:38 #9
Kommentar: michael_stim
Avatar billede jakobdo Ekspert
11. juli 2008 - 10:55 #10
konder: enten bliver du nød til at læse hvad folk skriver til dig og forstå hvad de skriver, eller også skal du bare bruge "din" egen løsning og så finde ud af den ikke er optimal senere.
Avatar billede konder Nybegynder
11. juli 2008 - 12:07 #11
Undskyld jeg skal nok forsøge at forstå. Jeg har ingen design at tage hensyn til -jeg er eneste bruger.
Men nu har jeg sat en if -sætning ind og får så ingen tomme a href-er.
Jeg er meget taknemmlig for hjælpen og vil gerne give jer begge point hvis jeg kan finde ud af det.
Avatar billede jakobdo Ekspert
11. juli 2008 - 12:24 #12
Svar!
Avatar billede michael_stim Ekspert
11. juli 2008 - 12:40 #13
Samler ikke på point, ellers tak ;o) Det var ikke et angreb jakobdo kom med, nok nærmere en hentydning for at hjælpe. Så der er såmænd ikke noget at undskylde ;o)
Avatar billede konder Nybegynder
11. juli 2008 - 12:59 #14
Tak
Avatar billede jakobdo Ekspert
11. juli 2008 - 13:05 #15
Takker for point.