Avatar billede tobywan Nybegynder
10. juli 2008 - 10:21 Der er 13 kommentarer

Opslag i regneark

Hej alle

Jeg sidder med en halvkompliceret opgave i excel, som jeg har lidt svært ved at gribe an.
Øvelsen går ud på, at jeg har et dataudtræk med flere informationer end jeg reelt skal bruge. De relevante af disse data vil jeg kopiere ind i et andet ark, som jeg kan præsentere overskueligt.

Mit udtræk er baseret på et antal medarbejder med noget data tilknyttet. Jeg ved ikke hvormange medarbejdere jeg får per udtræk, og jeg ved ikke hvormeget data per medarbejder der er. Jeg kender alle medarbejdere på forhånd, men får kun data på en medarbejder såfremt der er registreret noget i mit system.

Til hver medarbejder får jeg relevant data i 1 til 5 rækker(mandag, tirdag, onsdag torsdag og fredag), men disse står kun på hver anden række:
Medarbejdernavn
Ligegyldig data
Mandag
Ligegyldig data
Tirdag
Ligegyldig data
Onsdag
Ligegyldig data
Tordag
Ligegyldig data
Fredag
Ligegyldig data
Nyt medarbejder navn
etc.

I kolonnerne ud fra hver ugedag har jeg så min relevante data, der skal kunne kobles til medarbejder og ugedag.

Jeg ved ikke på forhånd om jeg får data fra alle dage, det vil derfor være variabelt hvormange dage der er registret på en medarbejder.

Som jeg ser det, går øvelsen ud på at få lavet nogle opslag/referencer som er dynamiske, og kan søge på et medarbejdernavn, for herefter at kopiere mine tal ind i et nyt ark/faneblad. Nemt nok, hvis alt står på samme plads fra gang til gang, men udfordringen er så her, at medarbejdere ikke altid vil stå samme sted, og at vi har et variabelt antal ugedage registeret.

Hvordan griber jeg lige denne opgave an?
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. juli 2008 - 10:24 #1
Kunne opgaven ikke være at indsætte tomme data, i de dage der ikke skal være noget ?
Sådan at mandag 1, tirsdag 2 osv. ?
Avatar billede tobywan Nybegynder
10. juli 2008 - 10:33 #2
Det er desværre ikke en mulighed, da det ikke giver mig mulighed for at præsentere data som jeg gerne vil have det. Jeg får sandsynligvis også behov for at beregne yderligere på tallene, når de er overførst til mit andet ark.

Der er _rigtigt_ meget data, og tomme felter mv. vil ikke nødvendigvis gøre det mere overskueligt. :)
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. juli 2008 - 10:46 #3
Men hvor kommer data fra ?
Og kunne det ikke være en ide at vise data på en mere overskuelig måde så ?

:o)
Avatar billede tobywan Nybegynder
10. juli 2008 - 10:52 #4
Det er et dataudtræk fra Nortel Symposium(callcenter system), og det kommer ud som det gør :)
Derfor formatteringen.
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. juli 2008 - 10:58 #5
Hvilket format får du data ud i ?
csv ?
Avatar billede tobywan Nybegynder
10. juli 2008 - 11:03 #6
export direkte til excel
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. juli 2008 - 11:05 #7
Hvis alt skulle være perfekt, ville det så kunne præsenteres pænt i et almindelig ark ?

Altså med medarbejdere X og dage Y.
Og så data som fyld ?
Avatar billede tobywan Nybegynder
10. juli 2008 - 11:08 #8
Datoformater, tidsstemper osv. kommer ind i korrekt format.
Avatar billede tobywan Nybegynder
10. juli 2008 - 11:09 #9
Jeg er ikke helt med på hvad du mener med at være pefekt?

Men vi er enige om, øvelsen går ud på, at præsentere relevante tal pænt i et almindeligt excelark.

/Tobias
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. juli 2008 - 11:26 #10
Kan du lave et dummy ark, så man kan se hvad du har og hvad du ønsker ?
Avatar billede tobywan Nybegynder
10. juli 2008 - 11:38 #11
jov, det prøver jeg lige
Avatar billede tobywan Nybegynder
10. juli 2008 - 11:46 #12
www.tobias.dk/agentPerformance.xls

Fanen "Dataudtræk" har alt data
Fanen "Statistik" er et groft eksempel på hvordan data kunne blive præsenteret.
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. juli 2008 - 13:10 #13
Jeg kan ikke rigtigt se en god løsning.
Selv er jeg jo meget php mand, så jeg ville nok kode noget derigennem, men det løser jo nok ikke dit problem.