Avatar billede heyn Nybegynder
10. juli 2008 - 01:53 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Mine materialer 'trækkes' på mine objekter.

Hej Alle

Jeg har lavet et reptil.
Nu vil jeg tilføje slangeskind til det - Materialet er lavet og fungerer ok.
Når jeg tilføjer materialet til mit dyr bliver materialet 'strukket' i alle de områder som er skabt ved at anvende extrude-værktøjet på den oprindelige 'udgangsmodel' (en cylinder).

Har nogen en god ide til at løse dette problem?

Hilsen Christian
Avatar billede osborne Nybegynder
05. august 2008 - 22:42 #1
Du bliver nok nødt til at skrive lidt mere om hvordan du har UV mapped din figur (jeg går ud fra at du udmærket er klar over at en cylinder pr. default har en cylindrisk uv mapning men så snart du ændrer på basisformen vil det naturligvis stretche hvis du ikke ændrer din UV mapping. Hvis ikke så start f.eks. med at se på UV map modifier osv. i 3ds max hjælpen)
Avatar billede osborne Nybegynder
05. august 2008 - 22:49 #2
Jeg husker at jeg oprindeligt havde svært ved at forestille mig hvad UV mapningen gjorde indtil jeg fik at vide at det var lidt som en lysprojekter der "projecerede" mit materiale ind på figuren. Det og så var det jeg fandt ud af at man også kunne unwrappe sin figur dvs. så at sige tage skindet af den og flade det ud, og så putte sit materiale på dette udfladede "skind" .. men så var der jo så lige problemet med hvordan det kom til at se ud der hvor skindet var skåret op :-) Pelt mapping er ret cool til den slags ..
Avatar billede osborne Nybegynder
12. august 2008 - 02:59 #3
Er du kommet videre med det?
Avatar billede heyn Nybegynder
15. august 2008 - 22:02 #4
Nej jeg havde ikke forstået UV-mapping. Satte en UV-mapping modifier på som "box" og vupti - problemet var løst.
Jeg læste lidt i "3DS Max Bible" og nu har jeg en bedre forståelse
Tak skal du have.

Hilsen Christian.

Ps: Der mangler lige et svar?
Avatar billede osborne Nybegynder
16. august 2008 - 18:30 #5
Hej Christian,
Her et svar :-)

Det var super godt at en simpel uv-map som "box" fik det løst. Udfordringen er nemlig ofte at finde ud af om en simpel uv-map kan bruges eller om man skal ud i en unwrap for at få det helt godt.

Jeg vil også lige fortælle dig at det også er muligt at bruge flere forskellige UV MAP modifiers på SAMME figur (dvs. en helt stak af UV MAP modifiers). Ja det lyder måske mærkeligt, men det fungerer på den måde at man giver hvert område et nummer og så angiver det nummer i den enkelte UV MAP modifier afhængig af hvad den skal bruges til. Som eksempel hvis du skal have tekstur på en mand via den metode, så kan du bruge en UV MAP til hovedet (sat til måske "box") en til armen (sat til måske "cylinder", en til kroppen (måske også sat til "cylinder") osv. De der "boxe" og "cylindre" skal du så lige sørge for går rundt om de rigtige områder f.eks. cylinderen rundt om armen og ikke hele figuren. Når du så skal have tekstur på en sådan mappet figur kan du bruge et materiale der hedder "multi subobject". Der kan du angive hvert nummer og hvilken tekstur der skal bruges til hver. Hvis du altså har sat de polygoner der udgører hovedet til nummer 22 så skal du have et nummer 22 i dit multisubobject hvor du så placerer din tekstur til hovedet.

Nå lang forklaring, ville bare fortælle dig at det godt kan lade sig gøre at have flere UV maps på samme figur hvis der er brug for det.