Avatar billede pongobear Nybegynder
09. juli 2008 - 14:45 Der er 7 kommentarer

Query til at vise dato hvor salg var maksimum for hver forretning

Hej

Jeg har et tabel, som indeholder følgende:

DATO  FORRETNING  SALG

Nu ønsker jeg en query, der viser for hver afdeling, den dato, hvor salg var maksimum, samt hvad denne maksimum værdi er. Foreksempel:

DAT0  FORRETNING  SALG
01-01-2008  Kiosk1  1.000.000
04-04-2007  Kiosk2  1.204.203

Osv...

ITumpen
Avatar billede gnoname Praktikant
09. juli 2008 - 15:33 #1
select dato, forretning, sale
from  tabelnavn  tab1
where  salg = (
  select max(salg)
  from  tabelnavn  tab2
  where  tab2.forretning = tab1.forretning)

Det kan jo så godt give flere forekomster hvis der er flere dage med det maksimale salgstal ...
Avatar billede pongobear Nybegynder
09. juli 2008 - 16:39 #2
Jeg har prøvet følgende (fletnavne er ændret):

SELECT TABEL_Daysales_2.Dato, TABEL_Daysales_2.Afdeling, TABEL_Daysales_2.FaktiskOmsaetningDag
FROM TABEL_Daysales_2 tab1
where FaktiskOmsaetningDag = (select max(FaktiskOmsaetningDag)
from TABEL_Daysales_2 tab2
where tab2.FaktiskOmsaetningDag=tab1.FaktiskOmsaetningDag)

Men det virker ikke. Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede mugs Novice
09. juli 2008 - 17:12 #3
gnoname's SQL fungerer upåklageligt. Jeg har afprøvet den. Hvilken fejl får du? Kan evt. sende min testdb.
Avatar billede gnoname Praktikant
10. juli 2008 - 00:02 #4
SELECT t1.Dato,
      t1.Afdeling,
      t1.FaktiskOmsaetningDag
FROM  TABEL_Daysales_2 t1
where  t1.FaktiskOmsaetningDag = (select max(t2.FaktiskOmsaetningDag)
                                  from  TABEL_Daysales_2 t2
                                  where  t2.Afdeling = t1.Afdeling)
Avatar billede pongobear Nybegynder
10. juli 2008 - 08:42 #5
Jeg har også lige prøvet den nye kode. Access går i selvsving med CPA på max!

Jeg forstår ikke hvorfor der benyttes t1 og t2? Jeg har jo kun én tabel, nemlig TABEL_Daysales_2

ITumpen
Avatar billede pongobear Nybegynder
10. juli 2008 - 08:51 #6
Måske findes en anden kode, der deler processen op. Min PC kan bare ikke køre gnoname's forespørgsel! :-)

ITumpen
Avatar billede gnoname Praktikant
11. juli 2008 - 19:31 #7
t1 og t2 er blot prefix, der fortæller hvilken instans af tabellen man taler om. Det er nødvendigt når man, som i dette tilfælde, refererer til den samme tabel to gange. simpelthen for at bestemme hvilken instans man taler om.

Det vil ligeledes være nødvendigt når man refererer til et felt/kolonne navn, der optræder i flere tabeller, når de tilgås med et enkelt select statement (join).

Hvis ovenstående statement ikke virker, så er det måske fordi du har mange millioner records i din tabel.

Hvis der kun er nogle tusinde forekomster, så burde det kun tage nogle hundrededele af et sekund. Ellers bør du måske overveje at benytte en rigtig database.