Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2008 - 20:15 Der er 8 kommentarer

Backup system med Cron Job

Hej eksperter.
Nogen af jer der lægger ind med et system, der tager alle tabellerne og dataen i en database?

Så jeg kan få et Cron Job til at køre denne funktion én gang om dagen, så jeg kan tage backup af min database dagligt, og sende det til min mail.
Avatar billede gnoname Praktikant
08. juli 2008 - 23:33 #1
Hej qtax,

her finder du et backup script, der indeholder de ønskede faciliteter:

http://www.dagondesign.com/articles/automatic-mysql-backup-script/

Det kan konfigureres til at sende backup filen i en e-mail og det kan kaldes via crontab.
Avatar billede nemlig Professor
09. juli 2008 - 09:30 #2
Ok - jeg er med på en lytter, da jeg har brug for det samme. Men scriptet virker vel ikke på de billige servere, som fx. one.com pga. manglende rettigheder??? Jeg får i hvert fald masser af "permissions-fejl".
Avatar billede gnoname Praktikant
09. juli 2008 - 15:26 #3
Nej, men jeg gik ikke ud fra, at det var på one.com scriptet skulle bruges, for her kan man vel ikke selv opsætte/ændre cron jobs?

Hvis du har konto hos one.com, kan du bare benytte phpMyAdmin til at generere og downloade en backup:

http://fragments.turtlemeat.com/mysql-database-backup-restore-phpmyadmin.php
Avatar billede nemlig Professor
09. juli 2008 - 18:17 #4
Det smarte er jo netop automatisk backup, og jeg anvender til andre scripts hos one.com en ekstern Cron-job "igangsætter".
Jeg anvender også mit eget lille backup-script, som er lavet i PHP. Men det skal jeg igangsætte manuelt, da backup'en gemmes på den lokale PC via "gennemse" popup-vindue.
Det smarte ved det script du henviser til, er at backup sker automatisk og at den kan sendes pr. email.
Avatar billede gnoname Praktikant
10. juli 2008 - 00:20 #5
Er det så ikke bare et spørgsmål om at foranstille de forskellige directories med stien til hvor du har dit domæne (og skriverettigheder)?

Som ifølge one.com er: /customers/ditdomæne/ditdomæne/httpd.www/:

Altså f.eks.:

$BACKUP_DEST = '/customers/ditdomæne/ditdomæne/httpd.www/db_backups';
$BACKUP_TEMP = '/customers/ditdomæne/ditdomæne/httpd.www/tmp/backup_temp';
Avatar billede nemlig Professor
11. juli 2008 - 12:16 #6
Det har du sikkert ret i. Jeg har ikke prøvet endnu, men har fundet en anden løsning.
Problemet er at jeg har nogle systemer liggende på 6 forskellige servere, og finder det lidt besværligt, at stierne er forskellige.
Mit nye script er uafhængig af opsætning og virker på alle mine installationer. Og jeg kan vælge, om der skal sendes email, gemmes på serveren, eller brugeren kan gemme på sin lokale pc.
Undskyld jeg blander mig i denne tråd - men dine bidrag har hjulpet mig en del med at komme på rette spor og til udviklingen af min egen løsning. Tak for det.
Avatar billede hobbittend Novice
28. februar 2011 - 14:38 #7
Så kommer jeg lige med et lille side spørgsmål.
Hvis ens udbyder ikke tilbyder cronjobs på sine servere, kan man da trylle lidt, og få kørt de koder man skal alligevel?
Avatar billede nemlig Professor
28. februar 2011 - 16:40 #8
De kan anvende nogle af de eksterne services med cronjobs.
Fx. http://www.onlinecronjobs.com/

eller du kan trigge dit script ved at "kalde" det fra en af de sider på din installation, som du ved, læses hver dag.