Avatar billede el_fredo Praktikant
07. juli 2008 - 15:36 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

30" LCD Monitor

Hej.

Jeg leger med tanken om at anskaffe mig en 30" LCD Monitor. Prislejet er en anelse højt, men på den anden side bruger jeg uforholdsvist meget tid ved computeren.

Jeg har på edbpriser.dk fundet et par forskellige. Det er fx:

- HP LP3065
- LG W3000H
- Samsung 305T

Ifølge flatpanels.dk så har Samsung et S-PVA panel, mens både LG og HP benytter S-IPS paneler. Jeg har bedst erfaring med S-IPS (har haft både en Samsung med S-PVA panel samt en LG med S-IPS panel før). Alle skærme har en responstid mellem 5ms og 6ms (g2g). Prismæssigt er der så godt som ingen forskel.

Det er imidlertid svært for mig at finde noget som helst konkret på området. Ikke en eneste ordentlig test, sammenligning eller review er at opdrive på disse skærme (eller 30" monitors i almindelighed). Jeg hælder som udgangspunkt mest til LG skærmen, men det er mest pga. at min nuværende skærm er en LG2013P med S-IPS panel, og som jeg er meget glad for.

Skærmen skal jeg primært bruge til spil.

Er der nogen her som har erfaring med 30" skærme, og som vil dele ud af denne? Så vil jeg blive glad :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. juli 2008 - 22:44 #1
5 ms grå til grå er ikke særligt godt!
Avatar billede el_fredo Praktikant
08. juli 2008 - 01:15 #2
For en 30" skærm er 5ms faktisk ganske godt :) Jeg tror desuden ikke jeg har set en eneste 30" skærm med mindre end 5ms responstid, men hvis der er en skærm derude et sted som slår både LG, HP og Samsungs skærme af pinden, så hører jeg meget gerne om det.
Avatar billede kfz Nybegynder
08. juli 2008 - 09:02 #3
jeg ville ikke vælge HP, den kan ikke følge med LG og Samsung.

Forskellene er umiddelbart ikke særligt store på LG og Samsung, det eneste jeg lige er faldet over, er at man ikke kan justere skærmen fra Samsung, ved dog ikke om dette også er tilfældet med LG.
Avatar billede kfz Nybegynder
08. juli 2008 - 09:03 #4
og en kommentar til John, 5 ms giver ikke nogle synlige problemer, det er først over 10 ms, det kan anes.
Avatar billede el_fredo Praktikant
08. juli 2008 - 09:26 #5
Ok tak for input. Det undrer mig dog at der ikke er mere info at hente på nettet. Men det kan selvfølgelig være at 30" skærme ikke for alvor er slået igennem på markedet.

Jeg venter lige et par dage og ser om der kommer et par flere kommentarer herinde.
Avatar billede kfz Nybegynder
08. juli 2008 - 10:53 #6
grunden til at der ikke er flere anmeldelser osv. er netop at 30" ikke er målrettet mainstream markedet endnu, det er ikke mere end et halvt år siden de for alvor begyndte at teste 24" skærme(som jeg selv har), men der kan ikke gå lang tid før 30" bliver mere populære, sidder lige nu selv og overvejer at skifte min skærm ud :)
Avatar billede el_fredo Praktikant
08. juli 2008 - 11:02 #7
Hehe. Ja 30" er for mig en optimal størrelse til skrivebordet (dog ikke hvis du spørger min kæreste).

Det er bare at finde den rigtige.
Avatar billede el_fredo Praktikant
08. juli 2008 - 11:02 #8
Den rigtige skærm, ikke kæreste!
Avatar billede kfz Nybegynder
08. juli 2008 - 12:21 #9
jeg synes nu også at min 24" virker lidt lille efterhånden som jeg har fået vænnet mig til den, det kan nærmest ikke blive for stort.

ja det kan være svært at få det man vil have, som samtidig har en tilstrækkelig WAF :)
Avatar billede el_fredo Praktikant
08. juli 2008 - 14:14 #10
Wife Acceptance Factor?
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. juli 2008 - 16:28 #11
ms bør måles over hvid til sort til hvid - grå til grå er misvisende.
Avatar billede el_fredo Praktikant
08. juli 2008 - 16:34 #12
Det har du ret i John. Desværre kan jeg ikke finde info om Sort til Hvid samt andre detajler om skærmene.
Avatar billede kfz Nybegynder
08. juli 2008 - 22:13 #13
lige præcis.

ja, målemetoden er ikke retvisende, men ellers er det eneste alternativ at finde test af skærmen, brugeranmeldelser eller finde en butik, hvor man kan afprøve den.
Avatar billede el_fredo Praktikant
09. juli 2008 - 01:06 #14
Ja, jeg ved Boomtown på Axeltorv benytter HP's 30" skærme. Bedst ville det dog være hvis man kunne se 2-3 forskellige ved siden af hinanden.
Avatar billede kfz Nybegynder
09. juli 2008 - 08:54 #15
hvad med multimediaworld på falkoner alle? de må næsten have et par stykker til at stå.
Avatar billede el_fredo Praktikant
26. november 2008 - 14:27 #16
Jeg prøver at kigge efter et par skærme i januar med forhåbning om at de er blevet lidt billigere...

kfz, gider du smide et svar?
Avatar billede kfz Nybegynder
26. november 2008 - 19:05 #17
jamen det får du da her, er du kommet nærmere en løsning, eller har du haft lagt beslutningen lidt på hylden?
Avatar billede el_fredo Praktikant
27. november 2008 - 02:09 #18
Jeg har ikke besluttet mig endnu. Jeg vil gerne være helt sikker hvis jeg skal bruge 7-9000 kr på en skærm.
Avatar billede kfz Nybegynder
27. november 2008 - 14:48 #19
meget fornuftigt, man kommer jo også til at leve med den noget tid, så man kan lige så godt lave det bedste køb med det samme.