Avatar billede set Nybegynder
03. juli 2008 - 10:21 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

indsætte dato i en access database

Hej
Jeg har et lille problem med indsættelse af en dato i en accessdatabase.
Jeg bruger visual studio 2008 og C#.
Jeg vil f.eks. gerne indsætte dags dato noger der bliver lavet en ny record, så der kan sorteres i vilken dag data er indsat.
Kan måske laves om til en sql databse så hjælp dertil er også brugbart.
På forhånd mange tak
Avatar billede keysersoze Guru
03. juli 2008 - 10:29 #1
sæt standardværdien til now() direkte på kolonnen og undlad så at gøre mere i din sql.
Avatar billede aaberg Nybegynder
03. juli 2008 - 10:30 #2
Det er ikke noget problem at gemme datoer i Access. Du opretter bare en ny kolonne i databasen som er af typen dato/klokkeslæt. Når du indsætter i tabellen, skal du bare indsætte dato + tidspunkt i denne kolonne, dette kan du bruge funktionen Now() til.

Har du f.eks. en tabel med 3 kolonner (id, value, dato), skriver du.

insert into tbl(id, value, dato)
values(1, 'en værdi', Now())
Avatar billede aaberg Nybegynder
03. juli 2008 - 10:31 #3
keysersozes forslag er meget bedre end mit, så brug det :-)
Avatar billede set Nybegynder
03. juli 2008 - 20:46 #4
når jeg prøver at bruge flg. kode får jeg denne fejlmeddelelse:

Exception Details: System.Data.OleDb.OleDbException: Der er en syntaksfejl, fordi der mangler en operator. i forespørgselsudtrykket "03-07-2008 00:00:00".

        //** Indsættelse af data i DB **
        //Forbindelse til MS Access DB
        string strCon = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" + Server.MapPath("../App_Data/Safe.mdb");

        OleDbConnection objConn = new OleDbConnection(strCon);

        //Åben forbindelse til DB
        objConn.Open();

        DateTime myDate = DateTime.Today;
        string dato = myDate.ToShortDateString();

        //Byg SQL streng og kald til DB
        string strSQL = "INSERT INTO person (dato,svar,kode,fornavn,efternavn,adresse,nr,postnr,bynavn,telefon,mobil,boligform,gavekort)"
              +  "VALUES (" + myDate + ",@svar,@kode,@fornavn,@efternavn,@adresse,@nr,@postnr,@bynavn,@telefon,@mobil,@boligform,@gavekort)";
        OleDbCommand objCmd = new OleDbCommand(strSQL, objConn);

        //Indsættelse via parametre
        objCmd.Parameters.AddWithValue("@svar", Label11.Text);
        objCmd.Parameters.AddWithValue("@kode", Label10.Text);
        objCmd.Parameters.AddWithValue("@fornavn", TextBox1.Text);
        objCmd.Parameters.AddWithValue("@efternavn", TextBox2.Text);
        objCmd.Parameters.AddWithValue("@adresse", TextBox3.Text);
        objCmd.Parameters.AddWithValue("@nr", TextBox4.Text);
        objCmd.Parameters.AddWithValue("@postnr", TextBox5.Text);
        objCmd.Parameters.AddWithValue("@bynavn", TextBox6.Text);
        objCmd.Parameters.AddWithValue("@telefon", TextBox7.Text);
        objCmd.Parameters.AddWithValue("@mobil", TextBox8.Text);
        objCmd.Parameters.AddWithValue("@boligform", RadioButtonList2.SelectedValue);
        objCmd.Parameters.AddWithValue("@gavekort", RadioButtonList1.SelectedValue);

        //Eksekver SQL streng
        objCmd.ExecuteNonQuery();

        //Luk forbindelse til DB
        objConn.Close();

        Response.Redirect("~/Gavekort/tak.aspx", true);

Jeg ved ikke hvor fejlen er, kan nogen hjælpe??
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2008 - 02:09 #5
Prøv:

        string strSQL = "INSERT INTO person (dato,svar,kode,fornavn,efternavn,adresse,nr,postnr,bynavn,telefon,mobil,boligform,gavekort)"
              +  "VALUES (@dato,@svar,@kode,@fornavn,@efternavn,@adresse,@nr,@postnr,@bynavn,@telefon,@mobil,@boligform,@gavekort)";

og

objCmd.Parameters.AddWithValue("@dato", myDate);
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2008 - 02:10 #6
Eller:

        string strSQL = "INSERT INTO person (dato,svar,kode,fornavn,efternavn,adresse,nr,postnr,bynavn,telefon,mobil,boligform,gavekort)"
              +  "VALUES (NOW(),@svar,@kode,@fornavn,@efternavn,@adresse,@nr,@postnr,@bynavn,@telefon,@mobil,@boligform,@gavekort)";
Avatar billede aaberg Nybegynder
04. juli 2008 - 08:07 #7
Hvis du gør som keysersoze siger, og sætter en default value på dato kolonnen til Now(), så skal du slet ikke have dato med i INSERT INTO querien!

string strSQL = "INSERT INTO person (svar,kode,fornavn,efternavn,adresse,nr,postnr,bynavn,telefon,mobil,boligform,gavekort)"
+ "VALUES(@svar,@kode,@fornavn,@efternavn,@adresse,@nr,@postnr,@bynavn,@telefon,@mobil,@boligform,@gavekort)";
Avatar billede set Nybegynder
04. juli 2008 - 14:09 #8
Arne V
now() kan ikke bruges i den sammenhæng du skriver, så kan der ikke kompileres.

Hvis jeg bruger dit første forslag får flg. fejlmeddelelse:

Exception Details: System.Data.OleDb.OleDbException: Datatyperne stemmer ikke overens i kriterieudtrykket.

aaberc cc

der må være en måde hvor man kan indsætte dato uden at skulle definere det i tabellen.
Avatar billede aaberg Nybegynder
04. juli 2008 - 14:15 #9
Fejlmeddelelsen du får med forslaget fra Arne v, er fordi datatypen i Access er forskellig fra datatypen i C# koden. Hvis kolonnen er af typen "dato og tid" i Access, skal myDate variablen være  af typen DateTime. Hvis datoen er skrevet med tekst i Access, skal myDate være en string.
Avatar billede set Nybegynder
14. juli 2008 - 23:43 #10
Unskyld ventetiden. Har fundet fejlen skulle bare lige sørge for at feltet i DB var af samme type.
Hvem vil have point??
Avatar billede aaberg Nybegynder
15. juli 2008 - 08:39 #11
svar :-)