Avatar billede morgel Nybegynder
28. juni 2008 - 21:34 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Textfield scrollbar color?

Hey,
http://videopol.dk/oerstedfilm/

er det muligt at bestemme color på scrollbaren i besked(textfield)
Jeg har bøvlet med detmen kan ikke finde nogen løsning...
Avatar billede w13 Novice
28. juni 2008 - 21:39 #1
Du kan gøre det sådan her, men det virker kun i IE: http://www.html.dk/artikler/00010/
I andre browsere vil de se normale ud.

Ellers skal du bruge en løsning, hvor scrollbaren er bygget fra bunden ud af forskellige HTML-elementer.
Avatar billede morgel Nybegynder
28. juni 2008 - 21:46 #2
Hmm, - men jeg kan ikke få det til at fungere i et textfield der bruges i en form-mail. Hvor i koden skal jeg sætte color tag ind?

<td align="right" valign="middle"><textarea name="besked" cols="60" class="box2">
</textarea></td>
Avatar billede morgel Nybegynder
28. juni 2008 - 22:04 #3
okay jeg fandt ud af det. tak
Avatar billede morgel Nybegynder
28. juni 2008 - 22:06 #4
virker forøvrigt også i Safari
Avatar billede morgel Nybegynder
28. juni 2008 - 22:07 #5
og også i Firefox
Avatar billede olebole Juniormester
28. juni 2008 - 22:21 #6
<ole>

Sludder, det virker _kun_ i IE  =)

- og så er det traditionen tro en artikel/tutorial fyldt med vrøvl, sludder og fejl!
Man har således haft siden 1. dec. 2000 til at rette:

<style>
textarea {
    scrollbar-base-color:blue;
}
</style type="text/css">

Desuden skriver 'forfatteren' (undskyld overdrivelsen!), at hans kode vil virke på browserens hoved-scrollbar.

Ja, det er korrekt, fordi han selv disabler hovedparten af CSS i IE6 med sin skodkode!

Skal det virke på browserens hoved-scrollbar i et dokument, som ellers lever op til CSS-standarden, skal reglerne skrives under html-selector'en.

Burde vi mon ikke forlængst være holdt op med at linke til dette skodsite. Hvergang han får lært en begynder én lille ting - lærer han samtidig vedkommende flere fejl!  :o|

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
28. juni 2008 - 22:23 #7
PS: Det gule/orange textarea på siden er ikke et textarea, men et billede. Kan det mon ikke være årsagen til misforståelserne om understøttelsen?  ;o)
Avatar billede morgel Nybegynder
28. juni 2008 - 22:33 #8
Okay, - hvad jeg ønskede var at skjule scrollbar'en i mit textfield og det virkede fint, eftersom jeg brugte samme farvekode som baggrunden. Det virker fint. Også i safari og firefox.
Avatar billede morgel Nybegynder
28. juni 2008 - 22:36 #9
Well, - scrollbar'en dukker op i Safari når textfield'et er fyldt op med tekst, men ikke inden og det var hvad jeg ville opnå...
Avatar billede olebole Juniormester
29. juni 2008 - 23:21 #10
Kan du så ikke bare:
    <textarea style="width:400px;height:80px;overflow:auto"></textarea>

Det er måden, man normalt dealer med den slags på  =)