Avatar billede rynke10 Novice
11. juni 2008 - 08:02 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hæfte i A5 format

Jeg skal lave et lille hæfte i A5 format. Det skal udskrives på A4 som så foldes og hæftes sammen i ryggen. Altså på det første A4 ark, kommer min forside og side 2, samt bagsiden og næst sidste side. Således ind til midten, så side 3-4 er på samme ark som det næst sidste ark i hæftet. Lidt kringlet beskrevet, men et ganske normalt lille hæfte.

Er der en der kan give mig en dosmer forklaring på hvordan jeg lettest gør det, så mine sider kommer til at passe sammen i hæftet?
Avatar billede perhol Seniormester
11. juni 2008 - 23:38 #1
Egentlig nemmere at sende dig et par eksemplarer. 1 med 4 sider (1 ark), 1 med 8 sider (2 ark). Det er lavet med spalter. På hver side er en lille tekstboks med sidenummer. Du kan selv tilpasse margener og afstand mellem spalter.
Det er nu en del nemmere at lave i et program beregnet til det. MS Publisher er nemt at arbejde med. Der findes også et Open Source program ved navn Scribus. Jeg har dog ikke selv prøvet det.
Avatar billede jkrons Professor
12. juni 2008 - 00:35 #2
Inden du begynder at skrive vælger du Filer - Sideopsætning. Under "Flere sider" vælger du 1-falset højformat. Så skriver du ellers bare "derudad", og når du printer, sørger Word selv for at siderne bliver fordelt korrekt.

PÅ de fleste printere, der printer duplex, skal du indstilel printeren til "vend på kort side", "flip on short edge", "vend siderne opad" eller noget i denne stil.
Avatar billede jkrons Professor
12. juni 2008 - 00:36 #3
Jeg har brugt denne metode på dokumenter fra 4 til op til 480 A5 sider,. og det virker helt perfekt.
Avatar billede perhol Seniormester
12. juni 2008 - 00:55 #4
Den metode kendte jeg ikke jkrons.
Prøvede lige med en 8-siders. Det er sørme nemt :-)
Avatar billede jkrons Professor
12. juni 2008 - 01:01 #5
perhol-> Jeps :-)
Avatar billede rynke10 Novice
12. juni 2008 - 02:36 #6
Jamen jeg tænkte jo nok at der var en smart funktion der netop kunne det. Jeg er nok ikke den første der skal lave et hæfte.
jkrons, smid svar, det var jo netop sådan en nem løsning jeg ledte efter.
Avatar billede jkrons Professor
12. juni 2008 - 09:58 #7
Et svar :-)
Avatar billede rynke10 Novice
12. juni 2008 - 10:09 #8
Min printer kan kun printe på en side, men den har en manuel funktion, så man lægger arkene tilbage i bakken. Det fortæller den selv når man skal. Ganske smart og jeg har udskrevet et prøvehæfte der virker som det skal.
Avatar billede jkrons Professor
12. juni 2008 - 14:35 #9
Når bare det virker :-)