Avatar billede hansen Nybegynder
30. maj 2008 - 17:56 Der er 1 kommentar

træk i DB eller XML - hvad er hurtigst?

Jeg hygger mig med et CMS og har tænkt mig at lave det sprog uafhænig ved hjælp af f.eks. en XML fil eller´ved at hente oversættelserne i en DB

Er der nogen der har eksperimenteret med hastigheden på at hente fra en XML fil vs. en Acces eller lign:?

Der kommer måske 100 oversættelser som vil blive hentet efterhånden som der bliver behov for det i scriptet. De vil så blive hentet/oversat igen og igen hver gang der stødes på det på siden.

Har du nogen erfaring med det?

Glæder kig til at høre fra jer, tak.
Avatar billede softspot Forsker
30. maj 2008 - 19:21 #1
Min umiddelbare opfattelse er at XML er rigtig hurtigt, såfremt du holder den i hukommelsen. Du kan f.eks. holde XML-dokumentet i Application-objektet i en FreeThreadedDOMDocument.5.0 eller FreeThreadedDOMDocument.3.0 (du bør under ingen omstændigheder lægge en normal Appartement threaded version af DOMDocument i Application!).

Mht. performance ved at slå op i en database hver gang du skal bruge et ord eller en sætning, så tror jeg det er dødfødt fra starten uanset hvilken database du anvender, men Access vil naturligvis komme til kort før f.eks. SQL Server... med mindre du kan sætte data sådan sammen, at alle tekster til én side kan hentes på én gang (og endnu bedre hvis de kan caches til næste gang siden skal vises).