Avatar billede beta Nybegynder
12. maj 2008 - 19:14 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kan en 24 tommer skærm blive for stor til alm. brug ?

Jeg står og mangler en TFT skærm til PC2. Har i forvejen en Samsung 206BW (1650x1050) som egenlig gør det ganske godt (synes jeg). Men det er lidt spændende med 1920x1200 i opløsning som en 24" skærm tilbyder, dvs. FULL-HD opløsning.

Men - kan en 24" skærm blive FOR stor til alm. PC brug, dvs. internet osv. ?

Jeg har læst lidt om de "problemer" som et TN panel giver, men synes ikke at det genere mig på 206BW, men har dog heller ikke prøvet noget bedre.

Det er Samsung 245B som der kigges på. Måske skal der også kigges på andre skærme ?

Prisen skal helst ikke alt for meget over 3000 kr.

http://kortlink.dk/edbpriser/59at
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
12. maj 2008 - 20:27 #1
1920 X 1200 er ikke full-hd
full-hd er 1920 x 1080  dvs. at for at køre full-hd skal du sætte opløsningen lidt ned = dårligt/sløret billede eller også skal du vælge at køre med det forvrængede billede en opløsning på 1920 X 1200 vil give  (skærmen kører 16:10 og ikke 16:9 som fjernsynsformatet er)
Avatar billede kfz Nybegynder
12. maj 2008 - 23:56 #2
kan kraftigt anbefale samsung 245B, har selv haft samme model i ca. ½ år.

Lige når man får tilsluttet den, er den meget stor til alm. brug, men efter kort tid vænner man sig til det, og undrer sig over at man tidligere kunne klare sig med en 17".

ang. Full-HD er cool forkert på den, skærmen laver blot to små sorte "bjælker" under og over billedet, på samme måde som et tv gør hvis formatet ikke passer,

ved ikke om du også skal bruge den til spil, men det var min største frygt ift. opløsning, men stort set alle nye spil og utrolig mange ældre spil understøtter 1920x1200.
Avatar billede beta Nybegynder
16. maj 2008 - 17:58 #3
Tak for jeres kommentare, ved et tilfælde ser jeg at der findes en model 2493HM (fra Samsung)

http://kortlink.dk/edbpriser/5a2t

Hvor er forskellen på 245B og den den nye 2493HM ?

Kan man iøvrigt få fladskærme som køre mere end 60Hz ?

** Produktbeskrivelse: Samsung SyncMaster 245B - flad skærm - TFT - 24"
Enhedstype: Flad skærm / TFT aktiv matriks
Farve: Sort
Dimensioner (B x D x H): 56 cm x 25 cm x 44.5 cm
Vægt: 8.4 kg
Diagonal størrelse: 24" - widescreen
Dot pitch / pixel pitch: 0.27 mm
Maks. opløsning: 1920 x 1200 / 60 Hz
Display Positions Indstillinger: Højde, drejbar, tilt
Farveunderstøttelse: 24-bit (16,7 millioner farver)
Billedformatforhold: 16:10
Responstid: 5 ms
Billedklarhed: 400 cd/m2
Billedkontrastforhold: 1000:1 / 3000:1 (dynamisk)
Digital videostandard: Digital Visual Interface (DVI)
Signal Input: DVI-D, VGA
Overensstemmelsesstandarder: TCO '03, DDC-2B, EPA Energy Star
Effekt: AC 120/230 V ( 50/60 Hz )
Strømforbrug ved drift: 100 Watt
Producentgaranti: 3 års garanti

________________________________

** Produktbeskrivelse: Samsung SyncMaster 2493HM - flad skærm - TFT - 24"

Enhedstype: Flad skærm / TFT aktiv matriks
Farve: Sort
Dimensioner (B x D x H): 56.5 cm x 25 cm x 44.8 cm
Vægt: 8.5 kg
Diagonal størrelse: 24" - widescreen
Dot pitch / pixel pitch: 0.27 mm
Maks. opløsning: 1920 x 1200 / 60 Hz
Display Positions Indstillinger: Højde, pivot (rotering), drejbar, tilt
Farveunderstøttelse: 24-bit (16,7 millioner farver)
Billedformatforhold: 16:10
Responstid: 5 ms
Billedklarhed: 400 cd/m2
Billedkontrastforhold: 1000:1 / 10000:1 (dynamisk)
Digital videostandard: Digital Visual Interface (DVI), High-Definition Multimedia Interface (HDMI)
Lydudgang: Højtaler(e) - stereo - integreret
Signal Input: HDMI, DVI-D, VGA
Overensstemmelsesstandarder: CE, EPA Energy Star, ISO 13406-2, RoHS
Effekt: AC 120/230 V ( 50/60 Hz )
Strømforbrug ved drift: 100 Watt
Avatar billede kfz Nybegynder
17. maj 2008 - 13:28 #4
Samsung skærmen har højere dynamisk kontrast og indbyggede højtelere, det ser ud til at være eneste forskelle.

ang. Hz så har det reelt ingen betydning på en fladskærm, da du måler responstiden i stedet.
Avatar billede beta Nybegynder
19. juni 2008 - 21:12 #5
Tak... lukker spørgsmål.

Ønskes point ?
Avatar billede kfz Nybegynder
19. juni 2008 - 21:54 #6
vil da ikke sige nej :) håber jeg fik hjulpet dig på vej.
Avatar billede beta Nybegynder
23. juni 2008 - 22:58 #7
Det er en lidt svær beslutning, en 24" monitor er jo en ordenlig "krabat" at ha' stående, men det kunne nu være ret fedt :)

Lige pt. bliver det vist på "standby mode" og jeg afventer og ser om priserne på TFT skærme ikke skulle kunne falde noget mere...