Avatar billede s0mmer Nybegynder
12. maj 2008 - 01:03 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Rådgiver søges

Hej eksperter!

Jeg ligger inde med en række spørgsmål mht. hvordan div. ting foregår når en grafiker bliver bestilt til et stykke arbejde.

Jeg ved det er kort forklaret, men jeg giver 200 points til den via msn vil rådgive mig.

Jeg håber der er en venlig sjæl som kan hjælpe :) og god aften
Avatar billede roenving Novice
12. maj 2008 - 01:23 #1
Det må du ikke ...

Læs http://www.eksperten.dk/regler.phtml, §§2.1.12-13 !-)
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
12. maj 2008 - 01:58 #2
STIL DIT SPØRGSMÅL HER!
Avatar billede s0mmer Nybegynder
12. maj 2008 - 09:51 #3
Okay beklager det var jeg ikke klar over :(

Men jeg prøver at ridse lidt af de spørgsmål op jeg har:

Spørgsmålene drejer sig om når en grafiker bliver bestilt til at lave et stykke arbejde.

1) Er det anset som ok at downloade gratis vectore/fonts og bruge i sit design?

2) Hvordan foregår det hvis man føler at man ikke kommer nogen vegne pga. der konstant er ændringer de samme steder frem og tilbage?

3) Hvordan skal man forholde sig hvis ens arbejde bliver vurderet af en anden i faget og man får tilsendt al kritikken?
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2008 - 10:09 #4
1) Umiddelbart hvis det r gratis og derved lagt ud på nettet til fri afbenyttelse skulle der ikke være nogeti vejen for at bruge vektore og fonte. Hvis der dog på sitet man har hentet er angivet at det ikke må bruges kommercielt uden tilladelse osv. så skal man jo sørge for at få denne.
Der er også en del der benytter billede eksempler i designet for at illustrere hvordan det endelige skal se ud, men det skal man jo så sørge for at få byttet ud med billeder man køber eller på anden vis har lov til at anvende.

2) Hvis der er lavet en fast aftale omkring hvordan tingene skal foregå vil det som regel ikke være noget problem, men er der lavet en løs aftale kan man nemt komme ud af at ting ikke tager en bestemt tid og der vil være meget frem og tilbage.
Så hvis man sørger for at forklare klart og tydeligt hvad der ikke er rigtigt eller evt. sætter sig ned med grafikeren face-2-face eller evt. på messenger og tager den slag i slag.

3) Ja det er jo så en hel tredje sag, man må gå ud far at man på forhånd har fundet frem til den grafiker ud fra tidligere arbejder eller en reference eller lign. og har valgt den enkelte med den baggrund at stilen/designet er den man ønsker.
Typisk vil man lave en aftale om at der laves et forslag og kan dette ikke lides så må man betale fX 1/3 af den aftalte pris og så ikke gå videre med den designer.
Men det kommer jo også lidt an på hvilken kritik det er og om man så selv har valgt forkert eller været for dårlig til at forklare hvad man vil have.
Avatar billede s0mmer Nybegynder
12. maj 2008 - 10:31 #5
Spacemaniac > Mange tak for de gode råd.. Jeg har lige kommentar til spørgsmål nr 2):
Hvor går grænsen så om man skal lave det de siger eller lave det man selv finder pænt? Som små ting de beder en om, men som man mener selv ikke er pænt.
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2008 - 11:24 #6
Ja se det der kan være svært omkring design er jo at der altid vil være et dejligt begreb som "smag & behag" ind over.
Typisk kan man jo prøve at forklare kunden at det ikke er pænt og så have nogen gode argumenter for at man har gjort det som man har, fx. brugervenlighed, bedre overskuelighed osv.
Men i bund og grund er det kunden der betaler for det og hvis de ikke er til at overtale så må man nok bøje sig for at få en tilfreds kunde. Det er for det meste vigtigst.