Avatar billede cassiopeia76 Nybegynder
10. maj 2008 - 20:07 Der er 11 kommentarer

CheckDisk scanner ved hver opstart!

Hej,

Har et problem med at Checkdisk scanner ved hver opstart af computeren. Diskenheden C: er beskadiget siger den.
Alt i alt startede problemerne efter jeg havde sat en ny usb ekstern harddisk til, derefter ville jeg tænde computeren, med det resultat at den gik i sort skærm, plus keyboard´et lyste og blinkede konstant. Jeg slukkede derefter for comp. for så at forsøge igen, men stadig sort skærm, efter flere adskillige forsøg med sort skærm når den skulle loade windows xp ind. SÅ gik den sørme ind i windows som normalt, endelig virkede det, samt den fandt fint min eksterne harddisk m.m. MEN:

Nu kører den Checkdisk ved hver opstart, har prøvet chkdsk c: /f uden det gode resultat, den scanner nemlig stadig hver gang, samt melder at C: diskenheden er beskadiget. Den kan sagtens komme ind i mit windows xp efter den har scannet, der virker computeren fint, problemet ligger i ved hver opstart/genstart.

Nu ligger det også sån at dette er min arbejds comp. med mange vigtige ting på som er uerstattelige, så håber i herinde med megen viden kan hjælpe mig inden det måske er for sent.

Nu er jeg ikke den helt STORE comp nørd, så detaljerede svar efterspørges :)

På forhånd rigtig mange tak & en god pinse til jer alle!
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2008 - 21:30 #1
Du kunne jo prøve at køre en "chkdsk /f /r" www.helgec.dk/chkdsk.html på alle drev - men hvis disken har "Bad sector`s" er løsningen jo nok en ny disk og helst snarest så du har mulighed for at klone din gamle disk over på den nye
Avatar billede cassiopeia76 Nybegynder
11. maj 2008 - 00:50 #2
Tak for dit svar! Dette "chkdsk /f /r" har prøvet, men stadig med samme resultat. Er der nogen måde at se om den har "Bad sectors" på? Kunne måske også afhjælpe at køre en win xp "R" rep. men det er det jeg har den originale XP SP1, men har opdateret til SP2, så skriver den at den xp jeg har på cd er en anden version, "indsæt den originale win sp2 cd" ???
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2008 - 06:55 #3
Jeg tror ikke det hjælper at køre en "Repair" hvis du efterfølgende har installeret SP2 og det er en forhindring mener jeg da at du kan afinstallere det igen - hvor meget fylder dit c-drev? og hvor meget ledig plads har du iøvrigt
Avatar billede cassiopeia76 Nybegynder
12. maj 2008 - 00:47 #4
C-Drev er: IDE/disk WDC WD800JD-75HKA1 80gb SATA. Anvendt plads: 17,7gb. Ledig plads: 56,6. DVS. Så vil det heller ikke afhjælpe med en Clean install af win xp, vel at mærke hvis jeg kan få mine data samt programmer i sikkerhed på den eksterne 500gb harddisk. Ellers er der så en anden mulighed at købe en ny IDE harddisk, påsætte den samt lave som du skrev tidligere en "Clone" af drevet.
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2008 - 06:59 #5
Så vil jeg anbefale dig at oprette en mappe på den externe disk -> Download og brænd KNOPPIX www.helgec.dk/knoppix.html (skal brændes som bootimage, se hvordan på www.helgec.dk/livecd.html )-> Boot op på cdèn -> Kopier HELE c-drevet incl. undermapper over i den nyoprettede mappe på det externe drev -> Download og brænd www.helgec.dk/inik.iso (skal brændes som bootimage, se hvordan på www.helgec.dk/livecd.html )-> Sluk computeren og fjern forbindelsen til den externe disk -> Boot op på unik og kør KILLDISK på din syge disk www.helgec.dk/killdisk.html når det er gjort melder du tilbage
Avatar billede cassiopeia76 Nybegynder
12. maj 2008 - 14:05 #6
Tak for dit svar! Nu ligger mit spørgsmål i, kan jeg så overhovedet komme på nettet efter jeg har kørt dine anbefalinger. Killdisk slår jo alt ihjel på drev C: Jeg har også kun denne PC til at komme på nettet fra, idet det er min hjemme/arbejds comp. Jeg vil imellem tiden downloade, samt brænde/klargøre til denne operation. Tillæg 2. hva er boot op på unik? Sorry er ikke helt den store PC Champ :) På forhånd mange tak!
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2008 - 15:01 #7
" kan jeg så overhovedet komme på nettet efter jeg har kørt dine anbefalinger" Du kan arbejde på nettet med KNOPPIX det skal vi naturligvis teste først
"unik" er en cd jeg har sammensat og som indeholder et hav af diverse programmer bl.a. KILLDISK, i den tid KILLDISK kører kan du naturligvis ikke komme på nettet
Kommer du i tvivl kan du kontakte mig telefononisk, mit nummer står på min hjemmeside
Avatar billede cassiopeia76 Nybegynder
12. maj 2008 - 17:11 #8
Strange! Kører jeg i kommando prompten/cmd: fsutil dirty query C: står der: diskenhed C: er IKKE beskadiget. (C:\Documents and Settings\brugernavn>fsutil dirty query C:
Diskenhed - C: er IKKE beskadiget) Den gik faktisk også rent ind i windows denne gang uden at scanne, alle de andre gange har jeg hver gang kørt Winoptimizer for at rense ud, plejer jeg hver gang jeg har været på comp. Men denne forrige gang gjorde jeg det så det ikke, med det resultat at den gik rent ind i windows uden problemer eller chsdsk scan. Winoptimzer var også sat til at slette "files created by chsdsk program" ved slet ikke om det har noget på sig, ville bare lige informere omkring dette. Lidt forvirrende nu efter min mening, er C: beskadiget eller er det ikke.
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2008 - 17:43 #9
Jamen så er det måske bare et udslag af pinsekuller vi har siddet og stirret os blinde på
Avatar billede cassiopeia76 Nybegynder
12. maj 2008 - 17:57 #10
Måske, måske ikke, kan også bare være et tilfælde. Jeg er dig meget taknemmelig for dine besvarelser, jeg vil nu også downloade samt brænde dine værktøjer ned så de er klare & fit for fight. Immervæk benytter jeg også Acronis trueimage 11 som backup m.m. MEN: nu er det sån at det windows jeg har på (XP) er godt og vel en 4 år gammel installation, der ophober jo sig meget snavs, ville lige høre er der ikke et råd om en reinstallation efter så lang tid, den er godt nok også tung i opstarten, men når den først kommer ind kører den fint. Syntes nu også du har fortjent dine point :) Jeg kan evt. altid benytte din hjemmeside til hjælp samt kontakt til dig hvis disse problemer stadig driller.
Avatar billede cassiopeia76 Nybegynder
12. maj 2008 - 18:06 #11
Typisk forsøgte lige for at være sikker endnu engang: fsutil dirty query C: nu melder den at C: er beskadiget. scan raport: CHKDSK kontrollerer filer (trin 1 af 3)...
Kontrollen af filer er fuldført.
CHKDSK kontrollerer indeks (trin 2 af 3)...
Kontrollen af indeks er fuldført.
CHKDSK genopretter tabte filer.
CHKDSK kontrollerer sikkerhedsbeskrivelser (trin 3 af 3)...
Kontrollen af sikkerhedsbeskrivelser er fuldført.
CHKDSK verificerer USN-journalfilen...
Verificeringen af USN-journalfilen er udført.
CHKDSK opdagede ledig plads markeret som allokeret i
MFT-bitmappen.
Fejl rettes i diskenhedens bitmap.
Windows fandt problemer i filsystemet.
Kør CHKDSK med parameteren /F (fix) for at løse dem.

  78051802 KB samlet diskplads.
  18552660 KB i 59103 filer.
    47416 KB i 3856 indeks.
        0 KB i beskadigede sektorer.
    365822 KB i brug af systemet.
    65536 KB i brug af logfilen.
  59085904 KB diskplads til rådighed.

Prøver med parameter /F (fix)