Avatar billede Slettet bruger
30. april 2008 - 10:04 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Antal sider i fodnote ?

I forlængelse af mit spørgsmål i går http://www.eksperten.dk/spm/829653 kunne jeg godt tænke mig at der står side 2 af 7. Hvordan får jeg totalen til ikke at tælle forsiden med ?.
Jeg har prøvet at inddele i sektioner, men når jeg trykker på "insert number of pages" kommer tallet for hele dokumentet og ikke kun sektionen som jeg ønsker ?.
30. april 2008 - 10:18 #1
Hvis du indsætter et sektionsskift efter forsiden, og bruger feltet SECTIONPAGES i stedet for NUMPAGES er det sidetallet i den aktuelle sektion, der vises.

Denne løsning forudsætter, at du ikke har andre sektionsskift indsat i dit dokument.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
30. april 2008 - 10:23 #2
Det er normal kotume, at medtage forsiden som side 1 ved rapportskrivning o.l.
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2008 - 10:25 #3
Jeg bruger "insert number of pages" i værktøjslinien "header and footer". Hvor finder jeg feltet SECTIONPAGES ?
30. april 2008 - 10:28 #4
I 2003 (som jeg kan se du bruger) er det under:
Indsæt->Felt,
  - kategori: Nummerering
  - feltnavn: SectionPages
30. april 2008 - 10:28 #5
Dette kan også indsættes i sidefoden.
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2008 - 10:33 #6
OK, tak.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
30. april 2008 - 11:08 #7
Sidetal og antal sider er indsat som felter. Hvis du kun har den ene ekstra sektion, kan du som anvist ovenfor bruge SECTIONPAGES i stedet for NUMPAGES. Hvis du har flere sektioner, kan du i stedet lave et felt, som trækker 1 fra antallet af sider. Gør sådan:

1. Gå til hoved eller fod, hvor sidetallet findes.

2. Tast Alt+F9 for at få vist feltkoder. Nu vil du se { PAGE } of { NUMPAGES }. Hvis du _har_ ændret til SECTIONPAGES, vil det stå i det sidste felt i stedet for NUMPAGES.

3. Vælg "{ NUMPAGES }" og tast Ctrl+F9 for at indsætte et ekstra sæt felt-klammer omkring { NUMPAGES } (vigtigt: felt-klammer kan _ikke_ tastes som almindelige tuborg-klammer – du skal bruge Ctrl+F9).

4. Tast "=" mellem de to startklammer { { (uden citationstegn).

5. Tast "-1" mellem de to slut-klammer } } (uden citationstegn). Nu ser din felt-kode sådan ud:

{ = { NUMPAGES } - 1 }

6. Tast Alt+F9 for igen at få vist feltresultatet i stedet for feltkoderne. Hvis tallet ikke er korrekt endnu, så tast F9 for at opdatere feltet.

Hvis du har flere sektioner i dokumentet med "Samme som forrige" slået _fra_, skal du også ændre NUMPAGES-feltet i disse sektioner. Du kan blot kopiere og indsætte det felt, du allerede har rettet.

Beskrivelsen ser lidt omstændelig ud, men det tager faktisk kun et øjeblik at oprette eller ændre felter manuelt – når man blot har prøvet det et par gange, er det hurtigere end at indsætte felter via menuen.
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2008 - 12:09 #8
Tak Lene, det er rart at kunne se koderne, så man ved præcis hvad der sker. Savner den gode gamle Alt+F3 i Wordperfect ;-).