Avatar billede grimstrup Nybegynder
29. april 2008 - 07:22 Der er 1 løsning

Hjælp til valg af skærm?

Jeg har kig på denne skærm til min svigerfar som spiller en masse Heroes of Might and Magic:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=394270

Den skal gerne være i den billige ende, men er der noget bedre derude som jeg burde være opmærksom på?
Avatar billede darrich Novice
07. maj 2008 - 10:51 #1
Jeg har kigget den du har fundet.

Størrelse: 19" Wide.
Skærmen er en bredskærm, hvilket reelt betyder at billedet bliver strukket,
hvis man ikke indstiller skærmopløsningen præcist til skærmen.
De fleste spil er primært designet til standard opløsninger, hvilket ikke svarer overens med bredskærme opløsning.
Jeg ville vælge en skærm der ikke er bredskærm, selvom bredskærme er lidt billigere en end rigtige 19" skærme.

Ellers skal man kigge på kontrastforhold, lysstyrke, dot pitch og responstid.
Jo højere responstid jo højere efterglød, hvilket primært ses i spil.
Responstid:  5 ms er helt ok til spil.

Stik: VGA (15 pin D-sub) (analog)
Du bør finde en skærm som både har vga og DVI indgang.
DVI er digital overførsel, og er det et rimeligt nyt skærmkort i pc'en, så vil
det have DVI udgang, og det giver et meget bedre billede, da det er digital billedeoverførsel.

Den førende producent p.t. i mine øjne er Samsung, og jeg har her fundet en
rigtig 19" skærm.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=246360&searchArea=&Soegeord=dvi
Den har 2 ms responstid og gode specifikationer samt VGA og DVI stik.