Avatar billede monebone Nybegynder
31. marts 2008 - 21:53 Der er 8 kommentarer

Forstyrrende støj og varme fra bærbar pc med strømstik

Hej!
Jeg håber virkelig I kan finde frem til en løsning på følgende problem:
Fik denne HP Pavilion tx 1000 i gave for ca 4 måneder siden, i starten bemærkede jeg ingen problemer med støj og varme fra pc'en, men på det seneste, hver gang strømstikket er sat til, begynder blæseren at larme enormt og blive meget varm.
Støjen og varmen kommer kun når pc'en har været tændt et stykke tid med strømstikket, selvom jeg kun har én side fremme. Fx har jeg nu med strømstikket i, kun med denne side i brug og har afmålt cpu-måling på 00 til 1%, og den er stadig meget larmende og varm.

Håber meget at der er en, der gider at se sig tid til at besvare mit spørgsmål - virkelig brug for hjælp, er der mon noget man kan gøre?

Mvh Simone
Avatar billede uffesteenberg Novice
31. marts 2008 - 22:02 #1
Der må stadig være garanti på den, går jeg ud fra. Jeg ville aflevere den til check med det samme. Fik selv en ny gratis bærbar hos Fona, fordi den gamle blæste højlydt efter en mindre reparation og de ikke kunne fixe det.
Avatar billede monebone Nybegynder
31. marts 2008 - 22:23 #2
Ja, 3 års forsikring har jeg på den. Det er jo bare at gå ned med den så. Skal jeg så sikre alt indhold på den, ved brug af en ekstern harddisk? Hvis ja, hvilket er billigst mht ekstern harddisk hvis det drejer sig om 10 gb?
Avatar billede monebone Nybegynder
31. marts 2008 - 22:23 #3
Og tak for svaret, forresten :)
Avatar billede gurly Praktikant
01. april 2008 - 00:38 #4
jeg har også en HP Pavilion tx 1000, og når den er blevet varm så køre blæseren meget, og det larmer en del, men sådan har den nu altid været
Avatar billede gurly Praktikant
01. april 2008 - 00:39 #5
og når jeg siger varm, så mener jeg så varm at den en ubehagelig at sidde med på skødet
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. april 2008 - 12:19 #6
Du kan vel ændre på strømprofilen, således at den ikke kører med højeste hastighed, når strømmen er tilsluttet.

For øvrigt er det en rigtig dårlig ide at sidde med den i skødet, for det er nemt at begrænse luftudskiftningen ved at blokkere kølerillerne i bunden af maskinen. Bliver de blokkeret, så skal den gå op i hastighed på blæseren, for at forsøge at holde CPU'en tilstrækkelig kold.
Selv anvender jeg de der skærebrædder af plastik. De er lette, og giver tilstrækkelig luft under maskinen.
Avatar billede monebone Nybegynder
01. april 2008 - 20:39 #7
Ok, det er bare rimlig forstyrrende når blæseren går i gang, specielt i skolen! Men må jeg åbenbart finde mig i...
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. april 2008 - 22:53 #8
Du kan som allerede nævnt tage en kik på strømprofilen med netstrøm tilsluttet, og ændre denne, så CPU'en ikke kører helt så hurtig.