Avatar billede kennith Nybegynder
31. marts 2008 - 16:58 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Hvad er bedst til skilte

Jeg sidder og skal lave nogle skilte for en kunde, og kom lidt i tvivl om hvad der egentligt er bedst, eller mest rigtigt, at lave dem i.

Jeg har tidligere lavet skilte i Illustrator men er det det "rigtige" valg? jeg syntes jeg kan komme på argumenter for og i mod at bruge henholdsvis illustrator og indesign, men der er sikkert et eller andet jeg ikke har tænkt over, så hvad mener du og gerne hvorfor
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
31. marts 2008 - 17:07 #1
De fleste "skilte-folk" bruger SignLab http://www.cadlink.com/products/signLab/
...men det er jo hvor man skære folie ud - det skriver du ikke om du gør.
Avatar billede jokkejensen Novice
31. marts 2008 - 17:16 #2
illustrator...

Signlab er nok en lidt underlig omkostning for design af et skilt, regn/håb på at dem der skal lave skiltet har softwaren til deres maskiner.

vh
Jacob
Avatar billede kennith Nybegynder
31. marts 2008 - 17:35 #3
Tak for foreløbige svar. Jeg syntes det er rigeligt dyrt at holde mig ajour med de nyeste versioner af adobe (og jeg er doven og gider ikke lære flere programmer) så de få opgaver jeg laver med facade og andre skilte skal klares i Adobe.

Min logiske sans siger mig også at Illustrator er det rette valg men så kom jeg i tvivl fordi man jo som udgangspunkt siger PS til billeder Illustrator til grafik og så InDesign til at montere i, og der skal jo sådan set monteres når jeg har de forskellige elementer lavet i illustrator. Trykkeriet/skiltemanden er ligeglad han vil bare have en pdf med alt grafik og tekst outlined, og det kan jeg jo klare i begge programmer. såååå....
Avatar billede jokkejensen Novice
01. april 2008 - 09:35 #4
Ja hvis du bare skal lave en pdf kan word også fungere med noget wordart, men man får ofte automatisk det bedste resultat med det bedste værktøj.

Som adobe selv vælger at beskrive dem, er illustrator til illustrationer, grafisk / computer design, vektorbaseret.

Indesign er til DTP, de profesionelles valg til side layouts.

Ligeledes kan jeg ikke forstå at du kan finde de samme redskaber til at arbejde med grafik i indesign som i illustrator.

- Følg din logiske sans :)

/J
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
01. april 2008 - 09:48 #5
Du skriver at du laver design til skilte - min erfaring siger at du skal passe på såkaldte dobbeltstreger fra f.eks. Illustrator, hvis man skal skære efter filen.

Personligt ville jeg foretrække Illustrator, men jeg ved at en del benytter CorelDraw i stedet. ...smag og behag!
Avatar billede kennith Nybegynder
04. april 2008 - 14:47 #6
Opgaven blev løst og er leveret, jeg brugte Illustrator og det blev superflot og så er det jo imponerende når man bruger vektor, filen til et skilt på 28x180cm fyldte lige under en MB.
Avatar billede kennith Nybegynder
04. april 2008 - 14:47 #7
Jeg har delt points da jeg egentligt syntes i begge har bidraget
Avatar billede kennith Nybegynder
04. april 2008 - 14:48 #8
Nå det ville jeg have gjort hvis fotograf havde svart så gør lige det *S*
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
04. april 2008 - 15:08 #9
Jamen det gør jeg så  ;-)