Avatar billede cortx Nybegynder
26. marts 2008 - 11:37 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvilken server skal jeg vælge til web

Hej eksperter!

Jeg sidder og overvejer hvilken server jeg bør købe når jeg skal bruge en server til bl.a. et stort onlinespil og måske en eller flere mindre websider.

Den skal køre med linux, mysql og java - og den skal virkelig kunne hive nogle data ind og ud. Det skal være en færdig server og der skal medfølge cd'er således den kan blive "formateret" eller hvad man siger om servere, og stadig kan sættes op funktionelt og med maximal sikkerhed.

Den skal placeres i et rackskab så det skal være i et fladt kabinet i ved.

På forhånd tak,
Rasmus Henriksen
Avatar billede bacardil Nybegynder
26. marts 2008 - 11:42 #1
IBM, HP eller SuperMicro har vi altid været godt tilfreds med. Hvis du ønsker mere præcise modeller så skal du nok oplyse lidt mere om krav til CPU RAM m.v.
Avatar billede cortx Nybegynder
26. marts 2008 - 11:48 #2
Okay :) Men det er mere modeller jeg mener, og jeg kender nemlig ikke rigtigt kravene - derfor jeg troede nogen måske havde en anelse om hvad det krævede at køre en webserver :)
Avatar billede bacardil Nybegynder
26. marts 2008 - 11:58 #3
Hvad er budget? Ellers se på inter-data og vare.nr. PCS-SM/SYS-6025B-3B - Der skal smides en del kroner for den, men den kan i hvert fald rykke lidt :)
Avatar billede cortx Nybegynder
26. marts 2008 - 12:04 #4
Kan ikke finde nogen pris derinde? :)
Avatar billede bacardil Nybegynder
26. marts 2008 - 12:05 #5
Ring til dem..
Avatar billede cortx Nybegynder
26. marts 2008 - 12:06 #6
Nå okay :)

Nu ved jeg jo ikke hvad superservere står i, men har omkring 12-15000 ?
Avatar billede showsource Seniormester
26. marts 2008 - 12:58 #7
Jeg har stadig en ti år gammel DELL og den har aldrig fejlet noget! ( købt brugt for 5 år siden )
Når jeg skal ha' en ny, bliver det helt sikkert DELL igen!
Avatar billede bacardil Nybegynder
26. marts 2008 - 13:05 #8
Så bliver det i hvert fald ikke nogen særlig stor SuperMicro :) en eller 2 GB en okay CPU
Avatar billede it-dk Nybegynder
26. marts 2008 - 19:58 #9
Hvis du ønsker at placere server ude i byen dvs host et hosting center (hosting udbyder) ville jeg måske overveje at leje serveren. Hvis hardware osv går i stykker (hvilket det sikkert vil på et tidspunkt) er dette dækket i leje og flere udbydere har hardware udstyr på lager. Man skal ikke selv først skaffe hardwaren og installere denne osv.
Avatar billede cortx Nybegynder
26. marts 2008 - 23:21 #10
Det har også været på tale, men vi (vi er to) synes et eller andet sted bedre om idéen at købe den - også fordi vi allerde har rackskab plads..

Hvad skal vi ofre for at få en god, stabil, hurtig og god server til et Stort webspil?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. marts 2008 - 03:09 #11
Uden at kende app eller antal brugere er det jo umuligt at dimensionere hardware.

Men generelt vil jeg:
- anbefale en billig serer til at starte med, når så indbetalingerne fra kunderne
  begynder at vælte ind kan I overveje at skifte til noget bedre
- f.eks. noget i HP Proliant DL 1xx serien
- I må kunne få noget i 10000-12000 kroner prislejet
- hvis PHP og MySQL så minimum 3 GB RAM
- hvis JSP på Tomcat og MySQL så minimum 4 GB RAM (og 64 bit Linux)
- hvis JSP og EJB på JBoss og MySQL så minimum 6 GB RAM (og 64 bit Linux)
- brug gratis Centos fremfor at betale for RHEL
- husk noget at lave backup på
Avatar billede cortx Nybegynder
27. marts 2008 - 09:35 #12
arne_v..
Okay :)
Centos og RHEL er? :)

Jeg tænkte også på - backup, skal det køre gennem selve "firmaet" hvor serveren står, eller skal vi selv placere ekstra harddiske som står og tager backup af de data der ligger på serveren?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. marts 2008 - 14:09 #13
Centos og RHEL er Linux distroer (reelt set samme distro).
Avatar billede cortx Nybegynder
27. marts 2008 - 21:28 #14
okay :) Arne dit svar er godt for mig, så hvis du smider et svar får du point :)
Avatar billede arne_v Ekspert
27. marts 2008 - 21:41 #15
svar