Avatar billede hoeks Nybegynder
25. marts 2008 - 14:06 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Opstart af virksomhed - patenter?

Hej
Den anden dag sad en kammarat og jeg og brainstormede. Vi kom op med - i følge os selv - et genialt koncept. Desværre har vi efterfølgende fundet ud af, at der er nogen der er kommet os i forkøbet og har lavet næsten samme produkt. Dog mener vi, vores produk vil kunne sælge mere. Blandt andet i kraft af forbedret design og funktionalitet, samt det faktum, at vi ønsker at sælge business to business istedet for til private brugere.

Hvordan undersøger jeg hvorvidt Vi kan tillade os at lave et produkt næsten magen til? Kan man se en slags liste over patenter nogensteder? Og slutteligt - hvor meget koster det ca. at tage patent på et produkt?`
Avatar billede bacardil Nybegynder
25. marts 2008 - 14:10 #1
www.dkpto.dk måske
Avatar billede abruscato Nybegynder
25. marts 2008 - 14:11 #2
Jeg har snakket med et patentbureau og det bliver meget hurtigt dyrt at få patenter efterhånden som man bevæger sig ud over DK's grænser (I øvrigt kan du ikke tage patent på en idé, som andre allerede har realiseret).

Se priser på patenter i DK: http://www.dkpto.dk/priser/alm_prisliste/prisliste_patent.htm

Internationale priser: http://www.dkpto.dk/priser/internationale_gebyrer_index.htm

Søg i patenter: http://www.dkpto.dk/generelt/soeg_patent_brugsmodel.htm
Avatar billede hoeks Nybegynder
25. marts 2008 - 14:21 #4
Tak for hjælpen. Abruscato og vejmands svar var mest brugbare for mig.
Hvis Vejmand poster et svar vil han få resten af pointene.
Avatar billede vejmand Juniormester
25. marts 2008 - 14:28 #5
Velbekomme, svar kommer her.  :-)
Avatar billede japping Nybegynder
27. marts 2008 - 17:51 #6
Hvis et patent er meget generelt formuleret kan man godt tage patent inden for det samme område. Dette gør man ved at specificere og dokumentere forskelle og ligheder.

Der er forskel på at søge om et patent og at få patent. Hvis man selv skriver patentet koster det ca. kr. 3.000,-. Inden 1-2 år skal man så ansøge i de frskellige lande. Udstedelse i hvert land koster omkrig kr. 50.000,- incl. oversættelse (EU kan gøre billigere). Efterfølgende skal skal der betales til patenterne hvert år.