Avatar billede madmaa Nybegynder
24. marts 2008 - 20:47 Der er 9 kommentarer

Medion MD 96330 med Vista, ændret til XP

Min søn købte sidste sommer  en bærbar Medion  med Vista som OS. Nu vil han meget gerne have XP i stedet for, da han ofte føler, at Vistaen sluger for mange kræfter af hans i forvejen relativ begrænset hardvare, rent ydelsesmæssigt.
Desværre har det vist sig, ikke at være så let som forventet, i det jeg får den melding, at Xp installationen ikke kan finde nogen harddisk. Med andre ord., XP installationen understøtter tilsyneladende ikke den SATA controller der er i bærbaren, og derfor kan den ikke finde harddisken.
Umiddelbart vil jeg tro at, at løsningen er at finde driveren til den pågældende Sata controller, lægge den på diskette/USBkey, og så trykke F6 når man starter XP install for at bruge den.
Med hensyn til hvilket chipsæt, der befinder sig i den bærbare, så skulle det være Intel 945M, men en ICH7m southbridge.
Har forgæves prøvet at finde en site med den rigtige driver, så mit store håb er derfor, at der her på forummet, findes en person eller flere, der kunne være min søn og jeg behjælpelig, med den korrekte driver.
På forhånd tak
Med venlig hilsen
Mads
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2008 - 08:19 #1
den skulle være her.

http://www.intel.com/products/chipsets/945g/index.htm

http://www.intel.com/support/graphics/intel945g/index.htm#anchor1

efter du har trykket f6 og installeret windows kan du hente det her program der fortæller dig alt hvad du skal vide og samtidig et af de bedste gratis programmer på dansk hvis du vælger det til slut..... på nettet i øjeblikket. det holder win xp og vista godt kørende. 1 klik om dagen.

advanced windowscare personal. det kan erstatte mange programmer bl.a også ccleaner.
det forhindrer spam og renser regedit og give dig alle de oplysninger om hardware.

http://www.iobit.com/advancedwindowscareper.html?Str=download

her er en god side om styresytemer og hvordan man lægger dem ind på dansk.

http://www.helgec.dk/indhold.html

m.v.h
Avatar billede madmaa Nybegynder
25. marts 2008 - 10:21 #2
Du skal have mange tak for hjælpen, som vil bliver afprøvet, så snart knægten kommer hjem på weekend fra efterskolen.
Har jo sat 200 point, som jeg meget gerne vil give dig, men hvordan pokker gør jeg lige det?
Endnu engang tak for hjælpen

Mvh Mads
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2008 - 10:27 #3
vent du til du har set om det virker.

man trykker så vidt jeg husker ude til venstre på navnet og markerer og godkender.
Avatar billede madmaa Nybegynder
25. marts 2008 - 10:32 #4
Ok. Har luret den. Sender dig de nævnte point, når den er testet:)
Avatar billede haverslev Novice
25. marts 2008 - 12:01 #5
Kunne være, at du kan "nøjes" med at gå i Bios og disable AHCI i menu advanced
Eller der kan være noget der hedder SATA Native Support eller IDE enable
Avatar billede off-line Nybegynder
25. marts 2008 - 14:52 #6
Det er vist ikke alle bios, som har AHCI, Jeg kan i alt fald ikke se den på mit
Asus bundkort.    (Har ikke brug for den, ville bare lære noget)
Avatar billede haverslev Novice
25. marts 2008 - 16:39 #7
Netop derfor jeg skriver "kunne være" idet bundkort med ICH5/ICH5R,ICH6/ICH6R, IHC7 controllere, er flere af disse der har disse muligheder i Biosen
Avatar billede off-line Nybegynder
25. marts 2008 - 16:47 #8
Ja ok, så er det ikke så underligt, at jeg ikke kan finde det i min bios, som
forøvrigt selv finder Sata drev:)
Avatar billede hardyhansen Nybegynder
04. august 2008 - 05:31 #9
Hek Alle.
Jeg har samme problem med min medion 96330-blev problemet løst?
Hardy