Avatar billede visto Professor
22. marts 2008 - 16:59 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Kan søge-/nøgleord tilføjes til en index.php fil?

Kan man tilføje søge-/nøgle-ord til en index.php fil? Formålet skulle være at få google til at reagere på søgeordene.

I givet fald hvordan og hvor?
Avatar billede olebole Juniormester
22. marts 2008 - 17:09 #1
<ole>

Ja, du kan evt. skrive det i en editor. Hvis du ønsker det uddybet, må du nok elaborere lidt på spørgsmålet  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. marts 2008 - 17:16 #2
Google reagere på de ord der står i teksten. Der kan være en mikroskopisk fordel i at skrive noget i meta-keywords, men man kan også blive "straffet", hvis man ikke gør det korrekt. Lav blot dine sider, så de er gode for almindelige besøgende, og få links udefra til dine sider.
Avatar billede olebole Juniormester
22. marts 2008 - 17:24 #3
Der er seks ting, der for alvor betyder noget:
1) Indhold
2) Indhold
3) Indhold
4) Links
5) Links
6) Links

Læs endvidere bufferzone's udmærkede SEO-artikler:
    http://www.eksperten.dk/artikler/index.phtml?users=bufferzone
    http://www.eksperten.dk/artikler/?sort=&order=DESC&start=20&users=bufferzone
    http://www.eksperten.dk/artikler/?sort=&order=DESC&start=40&users=bufferzone

- men bemærk, at man ikke kan bladre i oversigten over en brugers artikler uden at fifle med URL'en i adresselinjen. Derfor er du nødt til at bruge de tre links.

Havde Eksperten nu været et forum for IT-folk og -interesserede, ville den slags elementære fejl nok forlængst være rettet *host-host*  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
22. marts 2008 - 17:27 #4
PS: I din index-fil kan du evt. skrive keywords, som tilhører index-siden. Evt. keywords tilhører (og er beskrivende for) dokumentet, de er skrevet i. Men derudover er det - som Erik skriver - ikke meta-keywords, der kan gøre underværker for dig  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
22. marts 2008 - 17:28 #5
Erik >> Husk, et kryds i kalenderen  =)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. marts 2008 - 17:46 #6
Er sat - længe siden sidst ;)
Avatar billede visto Professor
22. marts 2008 - 19:18 #7
Jeg kan se, at lidt flere detaljer er nødvendige. Jeg skal lige sige, at jeg ikke har en pind forstand på php. Koden er fra et phpBB forum, hvor jeg blot har downloadet og modificeret koden. Men index-filen indeholder ikke noget af den tekst som ses, når man går ind på selve siden ( http://vinsiderne.dk/debat/index.php )

I php-index-filen er der ikke noget der ligner de keyword tags jeg kender fra htm-sider. Så derfor ved jeg ikke hvor jeg skal placere søgeord.

Jeg er fuldstændig klar over det med vigtigheden af indhold og links, kender det fra mit grund-site, der består af htm-sider (php-forumet et en underafdeling til grund-sitet).
Men sagen er, at jeg godt ville gøre det muligt, at man via google kunne finde index filen, hvis man søger på ordene "debat" og "vin", så derfor ville jeg godt gøre disse ord til centrale søgeord.
Man finder sitet, hvis man søger på "debatforum" og "vin" - men hvem søger lige på ordet "debatforum"?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. marts 2008 - 19:24 #8
Så må du skrive "forum" et eller flere steder på siden.
Avatar billede visto Professor
22. marts 2008 - 21:42 #9
Det hjælper næppe når det, som nævnt er ordene "vin" og "debat", der gerne skulle kreere resultater :-)
Så vil du selvfølgelig sige "Så må du skrive "debat" og "vin" et eller flere steder på siden.

Og så gentager jeg mit spørgsmål: Hvor skal det skrives?

index.php filen indeholder INTET af det som man som bruger ser på siden, intet indhold.
Et kort uddrag fra begyndelsen af filen ser ud som følger, og sådan fortsætter det ellers derud af. Og (for at tage et eksempel), man finder vel ikke min index fil ved at søge på "define", "true" og "include", som er en del af koden...

define('IN_PHPBB', true);
$phpbb_root_path = './';
include($phpbb_root_path . 'extension.inc');
include($phpbb_root_path . 'common.'.$phpEx);

//
// Start session management
//
$userdata = session_pagestart($user_ip, PAGE_INDEX);
init_userprefs($userdata);
//
// End session management
//

$viewcat = ( !empty($HTTP_GET_VARS[POST_CAT_URL]) ) ? $HTTP_GET_VARS[POST_CAT_URL] : -1;

if( isset($HTTP_GET_VARS['mark']) || isset($HTTP_POST_VARS['mark']) )
{
    $mark_read = ( isset($HTTP_POST_VARS['mark']) ) ? $HTTP_POST_VARS['mark'] : $HTTP_GET_VARS['mark'];
}
else
{
    $mark_read = '';
}
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. marts 2008 - 21:52 #10
Så har du fanget mig den første fejl jeg har lavet i dette årtusinde - fik byttet om på "debat" og "forum" ;)

Jamen, du skriver "debat" i den tekst brugeren ser, fx i overskrifterne i kategorierne: "Om Vinsidernes debatforum" kunne jo være "Om Vinsidernes debat forum". Så er den gulerød slået - som vi siger her i Jylland...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. marts 2008 - 21:56 #11
Og lige en lille (stor) ting: Når du bruger PHPBB skal du være meget, meget opmærksom på at følge med opdateringer til PHPBB. Det er et af de produkter som de slemme mennesker på nettet vil forsøge at hacke sig igennem - historisk set har det været fyldt med huller ... måske er det blevet bedre ... men alligevel: hold det 100% opdateret!
Avatar billede visto Professor
22. marts 2008 - 22:10 #12
Ved den begåede fejl blev du jo menneske...tillykke :-)

Dit forslag med at skrive "debat forum" når stedet hedder Vinsidernes debatforum ville da være sprogligt uskønt, og det er noget jeg ikke kan have siddende på mig. (sådan har vi alle et eller andet). Udover at lave noget med (håber jeg) indhold, går jeg også op i sprog, og at skrive det i et ord i titlen og i to ord i en overskrift lige nedeunder, nej, det kan jeg ikke have.

Desuden fremgår ordet "debat" jo faktisk allerede af en anden overskrift ("Debat, tips og spørgsmål") Det hjælper så åbenbart ikke så meget i forhold til google, så spørgsmålet går stadig på, om der er et sted i filen jeg kan tilføje søgeord?

Tak for kommentaren med opdateringer. Mit indtryk er at det er blevet ganske godt efterhånden (jeg har gjort en del ud af at undersøge det i forhold til den version jeg bruger), og jeg er netop ved at undersøge sikkerhedsspørgsmål i forbindelse med at der er kommet en mindre opdatering - som vil kræve en masse arbejde...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. marts 2008 - 22:19 #13
Det er så den anden fejl - jeg overså, at der allerede stod "debat".

Der har du sådan set "bare" problemet, at en hulens masse andre kan findes på ordene "vin" og "debat". Du kan skrive "debat" i dit <title>-tag, du kunne skrive "debat" i et <h1>-tag i stedet for i et <h2> (ja, jeg kender ikke PHPBB). Eller skriv "debat" i url-en. Eller få et domæne med "debat": www.dansk-vin-debat.dk

Men vigtigst, det der nok vil rykke dig op af listen: få nogen til at linke til dig med fx  <a href="http://vinsiderne.dk/">Vin debat</a>)
Avatar billede visto Professor
22. marts 2008 - 22:32 #14
Der er jo netop ikke nogle af de velkendte html-tags i filen, ingen <h1>, <h2> eller andet, som jeg kender i forvejen. No nothing. Så jeg er på herrens mark i den henseende. Og oplever dermed at jeg intet kan gøre.

Tak for det sidste råd med linket.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. marts 2008 - 22:44 #15
De tags kommer i det du skriver i kategorier, overskrifter, tekst osv i PHPBB - måske styret af en eller anden template. Det er dit indhold, som du skal sørge for at indeholde det folk vil lede efter. Og det er nok mere end lige "vin debat".
Avatar billede visto Professor
23. marts 2008 - 09:04 #16
OK.
Indholdet kommer jo til at styre sig selv, idet det er et debatforum. Og selvfølgelig er indholdet mere end lige "vin debat", men det er dog centrale begreber for hvad det handler om, og mit ønske var at det poppede op højere oppe i google-resultaterne end tilfældet aktuelt er (det er jeg vant til med basis-sitet med specifikke vin-ord, men nu er ord som "vin" og "debat" selvfølgelig også meget brede begreber, som det nok er svært at få placeret højt).

Jeg har dog ændret lidt ved ordene på startsiderne på grundsitet (vinsiderne.dk) og håber så det kan være med til at lede på vej til forumet (vinsiderne.dk/debat).

Vi kommer vist ikke så meget videre, så læg venligst et svar til point.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. marts 2008 - 09:14 #17
Jeg samler slet ikke på point, tak.
Avatar billede visto Professor
23. marts 2008 - 11:10 #18
Så siger jeg mange tak for dine bud og ønsker dig en god søndag!