Avatar billede stoffer_1987 Nybegynder
19. marts 2008 - 21:40 Der er 29 kommentarer

gik fast under bios update og nu er den sten død

er der nogen der kan hjælpe mig det er helt nyt
Avatar billede smitten1 Nybegynder
19. marts 2008 - 21:53 #1
Det afhænger lidt af hvilket bundkort du har, og hvor dødt det er. Der plejer gerne at stå noget om en nødprocedure i manualen
Avatar billede stoffer_1987 Nybegynder
19. marts 2008 - 21:56 #2
det er et asus p5n32-e sli og der er ikke en gang boot sreen så det er sten sten død
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. marts 2008 - 02:05 #3
Du kan overføre en downloaded BIOS file fra ASUS's hjemmeside til en usb stick, eller du kan give maskinen CD/DVD der medfulgte bundkortet.

Bruger du usb, sætter du sticken i maskinen og starter den. Den vil nu selv opdatere BIOS.

Bruger du CD/DVD, starter du maskinen, og stikker den skiven. Den vil nu selv opdatere BIOS.

Der er også en anden metode, hvor du skal brænde en CD/DVD som bootable indeholdende BIOS filen samt et opdateringsprogram afudos, men den første metode skulle fungere på dette bundkort
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. marts 2008 - 02:11 #4
Avatar billede Jensen DK Novice
20. marts 2008 - 07:50 #5
Der er i mange nyere bundkort en ekstra BIOS-chip hvis du er så heldig at det også gælder for dit bundkort, se i manuel så skal du bare flytte en jumper et ben til den ene side, så er du tilbage inden du prøvede at opdatere, du skal så starte og når det virker, så er din bios geninstaleret, så skal jumperen flyttes tilbage.
Samtidig skal du kun opdatere bios hvis det løser et problem.
Avatar billede stoffer_1987 Nybegynder
20. marts 2008 - 12:08 #6
der er bare helt sort billed og der sker ikke noget som helt på den den er hjelt død
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. marts 2008 - 12:26 #7
Har du prøvet min anvisning på crasch-free BIOS recovery ?
Avatar billede stoffer_1987 Nybegynder
20. marts 2008 - 12:28 #8
hmm jeg kan ikke finde noget i min user guide
kan du for klare mig det
Avatar billede stoffer_1987 Nybegynder
20. marts 2008 - 12:36 #9
Der er i mange nyere bundkort en ekstra BIOS-chip hvis du er så heldig at det også gælder for dit bundkort, se i manuel så skal du bare flytte en jumper et ben til den ene side, så er du tilbage inden du prøvede at opdatere, du skal så starte og når det virker, så er din bios geninstaleret, så skal jumperen flyttes tilbage.
Samtidig skal du kun opdatere bios hvis det løser et problem.

det vil sige jeg skal bliove ved med af genstarte den eller hvad
Avatar billede Jensen DK Novice
20. marts 2008 - 13:12 #10
Når jumberen er flyttet tilbage efter at bios kører skulle det gerne forsat virke, når der er startet op igen.
Avatar billede stoffer_1987 Nybegynder
20. marts 2008 - 13:14 #11
der sker bare intet det er der problemet er
Avatar billede Jensen DK Novice
20. marts 2008 - 13:16 #12
Har du den ekstra bios chip?
Avatar billede stoffer_1987 Nybegynder
20. marts 2008 - 13:17 #13
nej det tror jeg ikk
Avatar billede stoffer_1987 Nybegynder
20. marts 2008 - 13:18 #14
der står ikke noget om det i user guiden
Avatar billede Jensen DK Novice
20. marts 2008 - 13:27 #15
Hvis du skriver en mail adresse så kan jeg sende dig noget på skrift det er godt nog MSI men gælder mange nyere bundkort.
Avatar billede Jensen DK Novice
20. marts 2008 - 13:30 #16
Hvis du ikke har en ekstra bios er eneste mulighed nok at fjerne det runde batteri og samtidig strømmen fra komputeren i 5 min, det hjælper nok ikke, så nyt bundkort.
Avatar billede stoffer_1987 Nybegynder
20. marts 2008 - 13:34 #17
Stoffer_1987@hotmail.com
Avatar billede smitten1 Nybegynder
20. marts 2008 - 13:34 #18
Hvis crashfree-delen er intakt, så prøv at sætte den support cd i, som fulgte med bundkortet, og som indeholder et biosimage.

Asus kører ikke med dual bios. At fjerne batteriet hjælper ikke på bios, kun på cmos
Avatar billede stoffer_1987 Nybegynder
20. marts 2008 - 13:39 #19
det har jeg prøvet og det hjælper ikk
Avatar billede Jensen DK Novice
20. marts 2008 - 14:00 #20
Fik du min mail?
Avatar billede stoffer_1987 Nybegynder
20. marts 2008 - 14:07 #21
ja ja men det virker ikk
Avatar billede Jensen DK Novice
20. marts 2008 - 14:08 #22
Bare ærgeligt, muligheden var der.
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. marts 2008 - 18:11 #23
Det jeg skrev 20/03-2008 02:05:55 er taget direkte fra manualen til dit bundkort, og ja dit bundkort har crash-free BIOS, og hvis du følger min anvisning i nævnte indlæg, så vil du kunne få en fungerende BIOS.

Når en maskinen gør DØD i en BIOS update, så hjælper det ikke at resette BIOS, for det resetter blot de ting du kan ændre i BIOS til factory defaults. Det er ikke dit problem, for du har rod i den del af BIOS, som du ikke kan ændre i.

Har du manualen, kan du læse det i afsnit 4 først i afsnittet. Der er som nævnt 2 måder. Den ene hedder ASUS CrashFree BIOS, og den anden hedder AFUDOS. Begge kan løse dit problem.
Alle andre mulige løsninger kan du godt glemme. Det kan enten ikke lade sig gøre, eller også er det så dyrt, at du kan købe et nyt bundkort i stedet.

Lyt nu til et godt råd, og prøv det jeg har skitseret.
Avatar billede smitten1 Nybegynder
20. marts 2008 - 23:51 #24
Crashfree er ikke altid en mulighed. Der er mange eksempler på at boot blokken ikke har overlevet, og så virker det ikke
Avatar billede smitten1 Nybegynder
20. marts 2008 - 23:54 #25
afudos kan ikke løse problemet. Det er jo et dos program, så det kræver man kan starte maskinen op
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. marts 2008 - 15:15 #26
Jeg nævner Crash-free som første, da det er har han har størst mulighed for at det lykkes.

Der er aldrig garantier, men kan Crash-free BIOS og efterfølgende AFUDOS ikke klare ærterne, så er det ingen andre anvendelige og fornuftige løsninger.
Der er med andre ord ikke andet at gøre end at prøve med den anvisning jeg har skrevet, eller at anskaffe sig et nyt bundkort, hvilket selvfølgelig kan blive enden på det alligevel..
Avatar billede smitten1 Nybegynder
21. marts 2008 - 15:26 #27
Jeg synes bare du siger, at selvom crashfree-delen ikke virker, så kan afudos gøre det. Det er såmænd bare det jeg ikke forstår
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. marts 2008 - 11:20 #28
Nej, så læser du ikke hvad jeg skriver.

"men kan Crash-free BIOS og efterfølgende AFUDOS ikke klare ærterne, så er det ingen andre anvendelige og fornuftige løsninger.
"

Jeg skriver jo ikke at AFUDOS kan klare det, men at kan AFUDOS ikke efterfølgende klare det, så er det et nyt bundkort.
Grunden til jeg nævner Crash-free før AFUDOS, selv om de står i omvendt rækkefølge i manualen, er at Crash-free vil give størst sandsynlighed for at få den igang igen. AFUDOS kræver jo netop, at man kan få maskinen til at boote på et medie med AFUDOS på, og det er ingenlunde garanteret.
Avatar billede smitten1 Nybegynder
24. marts 2008 - 11:46 #29
Men afudos er stadig ikke en del af selve genoprettelsesproceduren. Den ligger i crashfree. Afudos kan man bruge når det hele er overstået, hvis man bagefter vil lægge en nyere bios ind end den som blev nødflashed