Avatar billede jellerdk Nybegynder
08. marts 2008 - 18:32 Der er 10 kommentarer

Skærmen fryser

Min pc og skærm er ca. to år gamle, og har hidtil kørt uproblematisk. Nu er skærmen begyndt at fryse, hvorefter den typisk går i sort. Det enste jeg kan gøre er at genstarte.

Har fået forskellige fejlmeddelelser og koder, herunder bl.a. vedr. filer som:
nv4.........
vga.........

Problemerne opstår på forskellige tidspunkter, både i opstarten og senere.

Nogle bud på hvad det kan være/hvad jeg skal gøre for at rette op på problemet? Er det grafikkortet? Skærmkortet? Skal det udskiftes?

:o(

Hilsen Jesper
Avatar billede jellerdk Nybegynder
08. marts 2008 - 18:36 #1
Tilføjelse til ovenstående vedr. fejlmeddelelse:
"Enhedsdriver sad fast i en uendelig løkke......"
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
09. marts 2008 - 00:15 #2
jeg sidder netop nu på en testpc som havde det samme problem. jeg udskiftede alt undtaget bundkortet og intet hjalp.
så skifte jeg agp kortet ud med et pci grafikkort, og siden har den ikke frosset en eneste gang.
problemet opstod da jeg skulle teste et grafikkort fra en computer hvor bundkortet var brændt af. det viste sig at grafikkortet også var gået i samme omgang, og siden har AGP-soklen på bundkortet her på min test-pc ikke ville køre ret lang tid uden af PC frøs.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
09. marts 2008 - 00:15 #3
mht fejlmeddelelsen så ved jeg ikke helt
men det er abslout en begyndelse at prøve med et andet grafikkort. hvis det ikke virker, så prøv at finde et gammelt pci kort at teste med
Avatar billede jellerdk Nybegynder
15. marts 2008 - 23:19 #4
Tak for dine bud mrmox2. Har ikke forsøgt mig med grafikkortet endnu, men der er nok ingen vej udenom. På den anden side..... Ved ikke meget om det tekniske men
- er det ikke mere sandsynligt at det er skærmkortet den er gal med?

Undrer mig også over følgende:
når skærmen går i sort, er der heller ikke noget liv at høre fra computeren. Går "alt" i stå når skærmkort eller grafikkort "slår fra"?
Avatar billede jellerdk Nybegynder
15. marts 2008 - 23:21 #5
Jeg har ikke været i gang med at udskifte komponenter, eller ændre indstillinger. I skrivende stund har jeg siddet ved computeren i godt 45 min., og der har ikke været problemer. De er sikkert ilbage næste gang jeg tænder. Fatter ikke en brik :o(
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
15. marts 2008 - 23:54 #6
du kan sagtens opleve at hele computeren fryser når grafikkortet fryser. det er jo ligesom en central ting.
men hvis den slukker helt (dvs blæserstøj forsvinder) så har den lukket ned pludseligt pga overophedning af f.eks. strømforsyning. tjek om alle ventilatorer kører som de skal (også i strømforsyning)
Avatar billede jellerdk Nybegynder
16. marts 2008 - 15:50 #7
Hmmm - grafikkortet (eller hvad der nu er problemet" er ikke gået helt dødt, men virker meget ustabilt.

Ang. overophedning, så sker det vel ikke på de to minutter der ofte går, før pc'en fryser eller skærmen går i sort?

Gad vide om det her ender med "gravøl" og en ny pc.....
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
16. marts 2008 - 17:58 #8
jo det kan nemlig sagtens ske på 2 min, især hvis det er blæseren i strømforsyningen. har du tjekket den
Avatar billede jellerdk Nybegynder
23. marts 2008 - 02:14 #9
L.... PC :o(

Er ikke sikker på, at det økonomsk kan svare sig, at begynde at udskifte skærmkort, grafikkort.... eller hvor den nu er gal. - Med mindre (selvfølgelig), at een udskiftning viser sig at løse "alle problemerne".

"For lidt virtuel hukommelse" forekommer nu også jævnligt og på et tidligt tidspunkt, end jeg ellers har været vant til. Der er stadig meget ledig plads på pc'en! Tyder dette ikke på RAM fejl? Ved opstart får jeg desuden (AF OG TIL) denne irriterende beeplyd.

Hmmm.

Jesper
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
24. marts 2008 - 23:38 #10
må indrøme at jeg ikke synes der er noget klart billede, desværre
kender du ikke en du kan låne nogle stumper af og prøve at bytte ud med