Avatar billede angelicatt Nybegynder
07. marts 2008 - 22:56 Der er 3 kommentarer

Trådløst netværk, hvordan?

Jeg har en stationær computer som er tilkoblet en adsl forbindelse, jeg har nu fået en bærbar computer og vil gerne have trådløst netværk til denne. Jeg har fået et trådløst modem, Topcom Skyr@cer WBR 244 som jeg har tilsluttet til mit adsl modem, i en port ved siden af den der går op til min stationære. Min bærbare kan godt finde netværket og siger at det er tilsluttet, men jeg kan ikke gå på nettet, browseren viser bare at serveren ikke kunne findes.
Hvad skal jeg gøre (skal nok have det forklaret ret detaljeret da jeg ikke er en computer haj ;-))
Min stationære kører med XP min bærbare med XP Pro. Jeg kører på trådløst netværk hver dag i skolen, så den bærbare er da ikke i stykker.
Den bærbare var indstillet til at registrere ip adr. automatisk men kunne se at den stadig stod til den på mit uddannelsessted, så jeg prøvede at skrive den ip adr, undernetmaske og gateway jeg har herhjemme, men det virkede stadig ikke ?
Kan jeg slet ikke tilslutte den trådløse til mit ADSL modem, altså egentlig bare gå udenom min stationære?? har prøvet at oprette et netværk men de to computer er ikke forbundet ...
Jeg ville blive rigtig glad for hjælp.
Laura
ps. er der nogen der kan vise mig hvordan jeg laver sikkerhed på mit trådløse netværk så alle ikke kan gå på, måske kan den bare bede om en kode??
Laura
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. marts 2008 - 11:49 #1
Lad os starte med at få den på nettet, så tager vi sikkerhed efterfølgende.

Topcom Skyr@cer WBR 244 er en trådløst router og ikke modem.

På bagsiden er der et stik hvor der står WAN ud for, og i dette skal der et kabel, som så går til dit gamle modem.

Ved siden af WAN stikket er der 4 stik hvir der står 1, 2, 3, og 4 ud for, og i et af disse stikker du den stationæres kabel. Nu skulle den stationære kunne gå på nettet.

Prøv dette og meld tilbage.
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. marts 2008 - 12:11 #2
Når du har fået hul igennem til den stationære, kan du på denne sætte dit trådløse net op.

Start Internet Explorer, og i adressefeltet skriver du 192.168.1.1 og trykker enter. Nu skal du være inde på opsætningssiden i routeren. Nederst står der Wizard, klik på den, og der klikker du "Run wizard" og følg den.
Den vil bede om et password, og du laver et som du selvfølgelig skal huske.
På et tidspunkt er det muligt at "Enable" DHCP server, og det gør du hvis den ikke allerede er det.
Ved Internet connection type vælger du "Obtain IP automatically" hvis det ikke allerede er gjort.
Derefter kommer trådløs forbindelse. Marker Wireless LAN, og nedenunder skriver du SSID ind. Det er navnet på dit trådløse net, og du skriver blot et entydigt navn, som du ville kunne genkende som værende dit. Ved kanal vælger du blot kanal 2 til at starte med. Vi finde ud af senere om den er god.
Tilsidst klikker du på restart. Nu skulle din bærbare også kunne få forbindelse til internettet.

Meld tilbage.
Avatar billede angelicatt Nybegynder
10. marts 2008 - 15:42 #3
Hej
jeg har prøvet at koble det hele sammen som du beskriver, men jeg kan ikke gå på nettet med min stationære eller med den bærbare. I netværksteder under lokatl netværk er der et ikon der hedder NAT-gateway, hvis jeg trykker på den åbner browseren ( iet forsøg på at oprette forbindelse til 192.168.1.1) og den spørger med det samme efter brugernavn og adgangskode til en AP- router. Jeg har ikke koden.