Avatar billede kongfjong Nybegynder
05. marts 2008 - 17:00 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Hvilket program skal jeg vælge

Hej;

Hvis jeg vil i gang med at lære C# at kende, hvilket program skal jeg så gå efter, for at få det optimale udbytte? Skal det være Visual Studio 2008, og i givet fald, hvilken version?

Hvad har ellers brug for af programmer for at komme i gang? Det er ikke meningen at det bare skal være på hobby-basis engang i fremtiden, men lige nu har jeg først og fremmest brug for at lære sproget at kende, og vil ikke kaste utallige mønter efter et program jeg alligevel ikke for det fulde udbytte af før om 1-2 år:)
Avatar billede kalp Novice
05. marts 2008 - 17:26 #1
Du downloade bare en express version af Visual Studio.
Du skal ikke rigtig bruge andet..
Du kan også hente en MSSQL express database eller køre med Access.

Hvis du skal bruge en db.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. marts 2008 - 17:35 #2
Det er svaert at se nogen grund til at vaelge en gammel version af VS.

(specielt fordi som noget nyt i 2008 kan du vaelge target framework)

Express Edition er gratis.

Alternativet vil vaere SharpDevelop, som ogsaa er gratis.

Der er forskellige ting du kan supplere med: SQLServer Express/MySQL/FireBird
som database, NUnit for unit test, NHibernate for O/R mapper etc., men hvis du
starter fra bunden af er en IDE alt hvad du behoever.
Avatar billede kongfjong Nybegynder
05. marts 2008 - 18:18 #3
Okay, der er lige nogle udtryk jeg skal have forklaret nærmere kan jeg høre:)

Unit test? O/R mapper? IDE?:)
Avatar billede arne_v Ekspert
05. marts 2008 - 18:37 #4
IDE = integrated development environment = det du skriver din kode i

og glem de andre udtryk indtil du er kommet lidt igang med C#.
Avatar billede nielle Nybegynder
05. marts 2008 - 18:48 #5
VS 2008 Express & SharpDevelop er gratis.
VS 2008 Standard koster ca. 3.042,50 inkl. moms
VS 2008 Professionel koster ca. 8.352,50 inkl. moms

Du kommer rigtigt langt med Express:

http://www.microsoft.com/express/

- men her er lige en liste over forskellen mellem Std og Pro versionerne:

http://msdn2.microsoft.com/en-us/vs2008/products/bb980920.aspx

Og en helt generel - men temmeligt uoverskuelig:

http://msdn2.microsoft.com/da-dk/vs2008/products/cc149003(en-us).aspx
Avatar billede kongfjong Nybegynder
05. marts 2008 - 19:03 #6
Okay, tror jeg vælger VS 2008 Express, da jeg har på fornemmelse, at hvis jeg kommer til at arbejde med C# prof i fremtiden, vil VS være det typiske program man vil benytte sig af, har jeg ret?

Mht. databaser, så er jeg jo vant til MySQL fra web-programmering, men er de også "det bedste" til programmering af den her slags programmer?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. marts 2008 - 19:10 #7
Jeg vil tro at ca. 99% af dem der skriver C# professionelt bruger VS.

Jeg ved ikke om MySQL er "det bedste" til web apps.

Du kan sagtens bruge MySQL i din C# kode.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. maj 2008 - 05:50 #8
kongfjong - tid at få afsluttet her ?

Bed dem du vil give point om at ligge et svar.
Avatar billede kongfjong Nybegynder
05. maj 2008 - 19:54 #9
Hov sorry,

Smid gerne svar alle tre, så deler vi pointene. Er aldrig kommet i gang med sproget endnu, så kan vel ikke påstå nogen har mere ret end andre;)
Avatar billede arne_v Ekspert
05. maj 2008 - 20:07 #10
ok
Avatar billede nielle Nybegynder
06. maj 2008 - 17:59 #11
Svar :^)
Avatar billede kalp Novice
06. maj 2008 - 21:28 #12
.