Avatar billede ohmish Nybegynder
20. februar 2008 - 02:43 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

LCD TV som computerskærm?

Hej

Kan jeg bruge et fladskærms-tv som computer-skærm, og er det nogenlunde nemt at skifte mellem de to signaler?
Det skulle helst gerne give et skarpt signal fra computeren især.

Fortæl gerne hvorfor / hvorfor ikke / hvordan / fordele / ulemper
Avatar billede ohmish Nybegynder
20. februar 2008 - 02:44 #1
Måske er det bedre at gøre det omvendt, og så med et tv-kort?
Avatar billede coderdk Praktikant
20. februar 2008 - 02:46 #2
TV'et skal helst have DVI eller HDMI indgang (som du skal connecte med) - Derudover skal den have 1:1 pixel mapping for at det ser godt ud ;P
Avatar billede gurly Praktikant
20. februar 2008 - 12:51 #3
ved at købe et tv skal pc jo ikke være tændt når du ser tv, som den skal med tv kort

har tv´et et godt billede ved tv brug, så har det det såmen nok også som pc skærm brug

som coderdk skriver, bare sørg for at det har en DVI eller HDMI indgang
Avatar billede andersen112 Juniormester
20. februar 2008 - 15:31 #4
der skal være dvi indgang på tv og så skal du sørge for at grafikkort kan køre den opløsning som tv har, da du ellers vil få et grynet billede.
Avatar billede justrace Novice
20. februar 2008 - 15:43 #5
Samsung laver modeller med PC, HDMI, Composite, S-video, Scart indgange i et og samme TV.
Avatar billede coderdk Praktikant
20. februar 2008 - 16:22 #6
Alt andet end DVI og HDMI (og 1:1 pixel mapping) vil se mere eller mindre "fnidret" ud selv ved korrekt opløsning...
Avatar billede gurly Praktikant
20. februar 2008 - 23:44 #7
coderdk > jeg har nu tidligere kørt med en almindelig VGA forbindelse til et 42 tommers plasma tv, og det var bestemt ikke fnidret, efter at have skiftet til en DVI forbindelse kom der godt nok ligesom lidt mere ro over billedet, men syntes ikke forskellen var voldsomt stor, til gengæld tror jeg kvaliteten af grafikkortet har meget at sige  c",)
Avatar billede ohmish Nybegynder
21. februar 2008 - 00:17 #8
Ville jeg få et godt billede fra pc med f.eks dette > http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=246854 ?
Det skal lige siges at mit grafikkort blir et Geforce 8800 GT, så formatet/kvaliteten fra computeren er i top.
Avatar billede ohmish Nybegynder
21. februar 2008 - 00:46 #9
Efter hvad jeg nu har surfet mig frem til, skal det vist helst skal være et 1080p hdmi tv.
Avatar billede coderdk Praktikant
21. februar 2008 - 01:11 #10
Det ville være fjollet at købe et 1080p fjernsyn som er mindre end 37" med mindre du skal sidde lige foran det... Med et 32" 1080p skal du sidde max. 1,3 meter fra for at få det meste ud af det ;)
Avatar billede gurly Praktikant
21. februar 2008 - 14:11 #11
ja det skal være større end man tror, og man skal tættere på end man tror, jeg sidder vist omkring 3 meter fra mit 42 tommers tv, og det er for meget, jeg kan tit ikke se hvad der står på internet sider, 2 meter er mere passende for et 42 tommer
så et 27 tommer, ja så skal du meget tæt på
Avatar billede ohmish Nybegynder
21. februar 2008 - 14:45 #12
Og tæt på er jo netop det man er når man bruger det som computerskærm. Måske får jeg mere ud af f.eks en alm. 24" tft fladskærm, og så få tv-signalet derhen? Det vigtigste er nemlig at computer-signalet er skarpt, fremfor tv-kvaliteten (men det må da sefølli helst også være nogenlunde).
Avatar billede gurly Praktikant
22. februar 2008 - 20:03 #13
hvis bare skærmen har et skarpt fillede, så et det underordnet om det er en desideret skærm eller et tv, et tv billede afsløre netop om skærmen virkelig er god, så der er absolut ingen grund til for en tv producent at spare på skærmens kvalitet, snarere tværtimod.
så ingen grund til at frygte dårligt pc billede på en tv skærm.

hvis du bruger pc skærm hvor vil du så få tv signalet fra ? hvis du sætter tv tuner i pc´en så skal den køre for du kan se tv, så det er jo en fordel ved at købe et tv og bruge som skærm.

gennerelt kan man vel sige
er skærm / tv dårlig kvalitet, så vil både tv billede og pc billede være dårligt
er skærm / tv god kvalitet, så vil både tv billede og pc billede være i top

der er intet der peger på at du opnår bedre billede med en skærm end du kan få ved at bruge et tv som skærm
Avatar billede ohmish Nybegynder
22. februar 2008 - 21:09 #14
Ok, så vidt så godt.
Men ville det så ikke være bedst at gå efter et mindre (f.eks 24") 1080p tv? Så sidder jeg jo ret tæt på det når det bruges som pc-skærm.
Avatar billede coderdk Praktikant
22. februar 2008 - 23:03 #15
Hvis du bare skal bruge den som PC-skærm og se medier ved computeren, og godt vil have en 24" skærm, kan jeg anbefale en dell, enten 2407WFP-HC eller 2408WFP... Du kan finde andre billigere 24" - Men de er i reglen *meget* dårligere - Check hvilket LCD-panel de er udstyret med, gå efter S-IPS eller måske endda P-MVA eller S-PVA. Du kan finde info om skærmes paneler på www.prad.de
Avatar billede coderdk Praktikant
22. februar 2008 - 23:05 #16
I øvrigt er der ved TV er der to faktorer: LCD-panelet og billedbehandlingschippen som opskalerer og behandler billedet. Det er typisk disse man betaler for ;P
Avatar billede ohmish Nybegynder
23. februar 2008 - 02:16 #17
Nogen bud på 28-32" skærme til max 4000, der kan det jeg skal bruge? Det er en jungle og svært at finde info om detaljer såsom 1:1 mapping, S-IPS osv osv.
Avatar billede coderdk Praktikant
23. februar 2008 - 15:20 #18
Dell's 24" som har S-IPS og plejer at være i den billige ende (for de gode paneler) koster over 5.000,- S-IPS i det prisleje (og den størrelse) er vist ude, så kan du håbe på at du kan finde S-PVA eller P-MVA...
Avatar billede ohmish Nybegynder
23. februar 2008 - 16:08 #19
Ok. Jeg har nu fundet ud af at jeg nemt kan lave en custom-opløsning på computeren og derved få 1:1 pixels som ikke bliver ændret af skærmen. Tak for hjælpen. Smid et svar :)
Avatar billede coderdk Praktikant
23. februar 2008 - 16:24 #20
Ved LCD-TV er det at du kan levere samme opløsning som TV'et ikke ensbetydende med at TV'et har 1:1 pixel mapping - men jeg ved ikke om det er et problem længere ;P
Avatar billede gurly Praktikant
26. februar 2008 - 00:37 #21
hvorfor er det givet at man sidder tæt på ved pc brug ?
køber man eksempelvis et 42 tommer, så kan man sidde i sofaen med trådløst tastatur på sofa bordet c",)
Avatar billede ohmish Nybegynder
26. februar 2008 - 01:05 #22
gurly> Det er da rigtigt nok.. men så er det snarere et multimedie-center som ikke egner sig til tekstbehandling, billede/video redigering osv. (med mindre man sidder tættere på).
Avatar billede gurly Praktikant
05. marts 2008 - 19:40 #23
tekst behandling og video redigering, det er da noget jeg laver næsten dagligt, og det går fint her fra sofabordet c",)
Avatar billede pixiball Nybegynder
25. april 2008 - 01:20 #24
Jeg er lige med på en lytter ( lidt sent) Hvad mener I med 1:1 pixel mapping - hvis jeg må spørge