Avatar billede mickni33 Nybegynder
07. februar 2008 - 15:23 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

database, dataholder og logik

jeg har oprettet nogle klasser der afspejler min database...
så nu har jeg f.eks en Kunde klasse som er mappet fra Kunde tabellen...

Men skal jeg nu også ligge min kundelogik i denne kundeklasse eller ville det være bedre at lave endnu en Kunde klasse på laget over OR-mapningen som havde min logik...
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2008 - 15:34 #1
separat klasse

din kunde klasse er en del af DAL

logikken er part af BLL
Avatar billede winners79 Nybegynder
07. februar 2008 - 15:44 #2
Jeg er ikke helt enig...
Jeg ville nok lave en DAO klasse med metoder til at håndtere henting og persistering af kunde objekter, til og fra databasen, selve mapningen.
Kunde objekterne kunne så indeholder værdierne fra databasen, og forretnings logikken.
Avatar billede mickni33 Nybegynder
07. februar 2008 - 15:54 #3
skal der så være en kunde klasse på BLL
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2008 - 16:03 #4
Nej - snarere nogle forskellige klasser efter funktion som bruger kunde klassen -
KundeManager til CRUD, Salg etc.etc..
Avatar billede mickni33 Nybegynder
07. februar 2008 - 16:17 #5
men kundeManager indholder så kun kundelogik? eller hva?
Avatar billede mickni33 Nybegynder
07. februar 2008 - 16:26 #6
er det ikke meningen at en kundeklasse indeholder al funktionalitet som vedrører en kunde? og ikke kun være dataholder..

feks.

hentkunde(ID)
sletkunde(ID)
hentAlleKunderMedIDStørreEnd100(ID)
hentKunderSomHarMørktHår()
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2008 - 16:37 #7
Det er efter min bedste mening ikke best practice at have den funktionalitet i
samme klasse som data. Separation of concerns.

De metoder du naevner er dog mere DAL end BLL.
Avatar billede mickni33 Nybegynder
12. februar 2008 - 16:01 #8
lav et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
12. februar 2008 - 16:18 #9
ok