Avatar billede tjgrindsted Nybegynder
05. februar 2008 - 22:32 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Ophavsret regler.

Hej

Hvis en side laver om på Copyright tekst mm. uden at have fået lov fra udvikleren.. er det så et brud på ophavsretten !??

og hvis der slettes linjer i koden alá:

<meta name="copyright" content="© xxxxxx" />
<meta name="author" content="xxxxxx" />

<meta name="dc.title" content="xxxxxx/>
<meta name="dc.description" content="xxxxxx" />
<meta name="dc.subject" content="xxxxxx/>
<meta name="dc.creator" content="xxxxxx" />
<meta name="dc.publisher" content="xxxxxx" />

er det så også brud på Ophavsretten hvis man ikke har fået lov af udvikleren !?

For det er vel lidt som at stjæle en Nike sko og sætte sit eget navn på i stedet for nike logo, så hvad kan udvikleren evt gøre !?
Avatar billede w13 Novice
05. februar 2008 - 22:36 #1
Det kommer jo an på, hvilken copyright, udvikleren havde sat på.

Og det, de kan gøre, _hvis_ nogen opdager det, er at retsforfølge dig. =) Ikke at de gør det, men det kan de altså.
Avatar billede tjgrindsted Nybegynder
05. februar 2008 - 22:45 #2
hmmm nu er det mig der har opdaget at de har rettet i nogle tekster som ikke kan ses uden "vis kilde" som jeg har sagt skal være på sitet som siger lidt om hvem der egentlig har lavet sitet.

og så er det en diskret Copyrigth tekst i bunden af siden de har ændret uden mit samtygge....

Kan de det !?
Avatar billede w13 Novice
05. februar 2008 - 22:52 #3
Nu er jeg jo ikke ekspert i det, så vi kan lige høre andres mening også.. Men jeg mener klart nej!

Dét at du skriver "Copyright" burde vist sikre dig.
Det er dog altid en god idé lige at ridse op, hvordan folk må bruge det. Også for deres skyld. Ellers kunne du jo principielt sige bagefter, at de slet ikke måtte kopiere det i første omgang.
F.eks. kan du skrive "Må benyttes med kildeangivelse" eller "Må benyttes med tilladelse" eller "Må benyttes uredigeret" eller lign.

Du bør selvfølgelig lige minde dem om det, inden du slæber dem i retten, synes jeg. =P
Avatar billede w13 Novice
05. februar 2008 - 22:54 #4
Hvis du vil bruge natten på at stene Copyright-regler, kan du læse lidt på: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=11808 =D
Avatar billede arne_v Ekspert
06. februar 2008 - 04:48 #5
Hvem ejer koden ?

Ejer du koden og de har betalt for brugsret (ligesom når MS sælger en kopi af Word),
så har de ikke ret til at ændre et komma.

Ejer de koden og har betalt for alle rettigheder (ligesom når MS betaler dem der
udvikler Word), så kan de gøre som det passer dem.
Avatar billede tjgrindsted Nybegynder
06. februar 2008 - 10:35 #6
Jeg ejer koden også derfor der er sat
<meta name="copyright" content="© xxxxxx" />
<meta name="author" content="xxxxxx" />

<meta name="dc.title" content="xxxxxx/>
<meta name="dc.description" content="xxxxxx" />
<meta name="dc.subject" content="xxxxxx/>
<meta name="dc.creator" content="xxxxxx" />
<meta name="dc.publisher" content="xxxxxx" />

mm. på og de må så bruge siden som de vil, men ikke rette det til somom de har lavet koden.
Avatar billede w13 Novice
06. februar 2008 - 18:38 #7
Ja, så er det jo sådan. Det må de ikke. =)
Avatar billede w13 Novice
13. februar 2008 - 16:17 #8
Kommet videre her?
Avatar billede tjgrindsted Nybegynder
19. februar 2008 - 18:54 #9
ja er lige kommet hjem fra ferie men læg venligst et svar w13
Avatar billede w13 Novice
22. februar 2008 - 14:06 #10
Okaj.