Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2008 - 13:12 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan får jeg 3D-MAX rumskibet til at skinne?

Hej eksperter.

Jeg leger for tiden med Star Wars i 3DS-MAX - og har i den forbindelse trænet lidt med at modellere en Nubian, Dronningens fartøj.

Første, udetaljerede model kan ses her: http://www.vandret.dk/problemknuser/1ver.jpg

Rumskibmaterialet:
Specular level: 70, Glossiness: 9.
Stregerne er lagt på som standard Diffuse Color PNG-overflade, 100%
Reflection er p.t. en 12% lakerem.jpg - men jeg har også forsøgt med en raytrace-overflade.
Problemet er blot at sidstnævnte løsning kun ser korrekt ud, hvis der er noget den kan spejle sig i, f.eks. planeten.

Se så denne: http://www.vandret.dk/problemknuser/reference.jpg

Hvis vi ser bort fra detaljerne, ser den suverænt godt ud. MEN: Hvad har de gjort for at få den så skinnende ud?
Har I nogle gode hints?
Avatar billede mismis Nybegynder
28. januar 2008 - 16:31 #1
Well deter et fint lille skib, det ser ud til at kunne flyve stærkt

men det du mangler er reflektion og ja du har reflktion men den skal have noget at reflektere, enten en reflection map (som er et billede) eller nogle omgivelser som den kan reflektere.

mis
Avatar billede mismis Nybegynder
28. januar 2008 - 16:34 #2
og de der sparks stjerne derer kan både fås som en slags filter eller pålægges i photoshop bagefter
mis
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2008 - 18:04 #3
Hej Mismis.

Tak for svar.
Men for at gøre dette, er det vel nødvendigt at jeg lægger en raytrace- og en reflection map på - samtidig.
Hvordan gøres dette?
Avatar billede mismis Nybegynder
28. januar 2008 - 19:41 #4
Hey andersweile

læs teksten på dette billede som jeg har lavet til dig
det kan måske hjælpe dig lidt, er lige ved at lave en lille test animation også til dig
så du kan se det i bevægelse så hang in here :)

http://www.trhlogos.dk/temp/reflections_by_mis.jpg
check linket her, jeg smider animationen op når den er færdig
bare for spas og løjer

mis
Avatar billede mismis Nybegynder
28. januar 2008 - 19:52 #5
så er animationen også done
somsagt bare en hurtig test

men se den alligevel.

http://www.trhlogos.dk/temp/spaceship_by_mis.wmv

mvh
mis
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2008 - 22:54 #6
Ahr, men det er verdensklasse! Jeg er vist ved at ha' den nu.
Tog det lang tid at lave scenen?
Avatar billede mismis Nybegynder
28. januar 2008 - 22:58 #7
nej det var ikke galt fandt en tegning på nettet og byggede skibet op efter det
lavede en bumpmap ti lden over linierne og så derefter lavede en klode til den og en stjerne baggrund og så lidt movement på skittet og lidt motion blur og så rendering
så så er det hvad du ser
Avatar billede mismis Nybegynder
28. januar 2008 - 23:00 #8
men som sagt jeg lavede den ikke i max
men håber da alligevel teknikken kan hjælpe dig videre på dit problem

mis
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2008 - 23:31 #9
Super! Atter engang tak
Avatar billede mismis Nybegynder
28. januar 2008 - 23:45 #10
det var så lidt du og held og lykke med dit projekt,
kig bare forbi min side hvis du vil se mere af det jeg har lavet der er lidt at hvert
så kan du jo altid kaste en mail hvis du har spørgsmål ellers.

mis