Avatar billede jagged Nybegynder
26. januar 2008 - 16:48 Der er 10 kommentarer

Trådløs Switch, findes det?

Jeg har netop bestilt og fået cc internet og skal derfor til at sætte mit netværk op. Jeg har af cc kun fået en ip-adresse og har derfor fået at vide af deres support-linie at hvis jeg ønsker at have to computere på samtidigt skal jeg bruge en switch.

Her er mit spørgsmål så, da det er to bærbare computere der er tale om, så jeg helst at netværket er trådløst.

Kan man få (købe) en trådløs switch eller en switch som understøtter både trådløs og kabel?
    Hvis ja: hvilken vil i anbefale?

Er der noget særligt man skal være opmærksom på i den forbindelse (ud over selvfølgelig sikkerheden på netværket)? har læst en masse snak om accesspoints mv. og det er lidt som russisk for mig...
Avatar billede sleeper Nybegynder
26. januar 2008 - 17:02 #1
Hej

Det du skal bruge er en router.
Ved at opsætte en trådløs router (Evt. D-link DIR-655)
Får du mulighed for at have alle de pcer du ønsker, samt trådløs netværk
Avatar billede sleeper Nybegynder
26. januar 2008 - 17:04 #2
Hej

Her er en rigtig god artikel
http://www.eksperten.dk/artikler/1049
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. januar 2008 - 17:06 #3
Du har sikkert fået en ADSL-router med een IP mod Internettet, og et LAN på den anden side med 10.0.0.x adresser. Derfor kan du nøjes med en switch og/eller et trådløst Accesspoint. Du har ikke som sådan brug for en router mere.
Avatar billede sleeper Nybegynder
26. januar 2008 - 17:15 #4
Men en trådløs router er tit billigere end et trådløs accesspoint

Godnok har jeg henvist til en router til 900,- men man kan også få en god router til 500,-
Evt. Linksys WRT-54G
Avatar billede jc_d-link Praktikant
27. januar 2008 - 09:00 #5
Hvis du har CC plejer man at få et modem med indbygget router.
Men de fleste CC routere (Zyxel) har kun en Lan port.

Hvis du köber et Access Point er der oftes ingen eller kun 1 Lan port.
Derfor er det at foreslå en Router, da du oftes får 4 Lan porte.
Avatar billede jagged Nybegynder
27. januar 2008 - 18:19 #6
Okay, jeg skal lige forstå jer ret her.

Jeg skal altså tage den router jeg får med fra CC og gemme den godt væk og så købe min egen (trådløse) og slutte til stikket?

Er det så nemt? bare gemme CC's væk og tilslutte min egen, er der ingen software eller noget som er installeret på CC's router som gør at skidtet kan få forbindelse til nettet?
Avatar billede vanlose_by_night Nybegynder
30. januar 2008 - 15:16 #7
Nej du køber en router f.eks ville Linksys WRT-54G som Sleeper foreslår være en god ide. Så tilslutter du dens WAN port til CC`s routers LAN port, og så spiller det hele
der vil så til den nye router være en guide hvordan du får det trådløse op og virke.
Men som regl er det mere eller mindre plug&play ;-)
Avatar billede jc_d-link Praktikant
30. januar 2008 - 15:34 #8
Hejsa,

Jeg er ikke helt enig i vanlose by night.
2 routere på hinanden fungere ikke altid.
Derfor kan du i nr. 2 router (Linksys eller D-Link hvis det skal gå lidt stærkere ;o) slå DHCP fra i routeren og så sætte netværkskablet fra Zyxel routeren over i en af lan portene.
Avatar billede vanlose_by_night Nybegynder
30. januar 2008 - 17:35 #9
tja.. det er måske en måde, JC , men hvis jeg ikke gætte helt forkert vil jeg tro at
den router han har fået fra CC er sat op til at være i "bridge" mode, eller sagt på en anden måde, man har lagt een offtenlig IP ud på LAN porten på den. Dette gør at den lidt virker som et traditionelt ADSL modem ! og jeg garantere osse med at han ikke kan logge ind i routeren ?! Derfor er den løsning den eneste og den rigtige måde at gøre det på. Jeg har selv nogenlunde samme setup. bortset fra at min forbindelse er fra FullRate
Avatar billede jc_d-link Praktikant
30. januar 2008 - 17:52 #10
Yes.
Det var også lidt forkert sat op af mig.

Din metode er den rigtige. Men det fungere bare ikke altid med en router på en router.
Så det jeg skulle have sagt var.
Hvis det ikke fungere kan man fjerne DHCP fra router nr. 2 og sätte kablet i en af lan portene i router 2. Så fungere den som trådlös switch.

Har selv haft CyberCity der jeg boede i DK, og der fungere en router ikke på en router. Havde en Offenlig IP men kunne godt på flere klienter på alligevel.

Så til jagged.
Router nr. 2 skal almindeligt på som vanlöse by night skriver. Hvis det ikke virker, så pröv mit forslag.