Avatar billede humlebien Novice
24. januar 2008 - 14:36 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Ideer til stegkodeaflæser-projekt ønskes

Hejsa

Jeg er blevet bedt om at løse en opgave for en forening. De skal kunne aflæse stregkoder fra medlemskort og gemme aflæsningen i en tekstfil.

Hvilken stregkodelæser kan du anbefale?
Følger der software med, som kan læse stregkoderne til .txt?

Da det er til en forening er billige løsninger at foretrække ;o)

På forhånd tak
Avatar billede fxj Juniormester
24. januar 2008 - 19:59 #2
Hvis du køber en stregkodelæser der enten:
- opfører sig om den er et tastatur
- eller kobles parallelt over tastauret
kan du lave stregkoden, så den indeholder medlemnummeret + enten [TAB] eller [ENTER]

Det betyder at den ved scanning automatisk kan hoppe til en ny linie eller rubrik i en database/regneark.
Der findes flere typer, der kan det. F.eks. i den butik dragonknight henviser til:
http://www.hk-automation.dk/catalog/product_info.php?products_id=1584&osCsid=379c2f26ac321045e63c4629cacb07f5

Tænk på, at man kan lette registreringen ved at finde en model, der enten er til håndfri betjening eller står i en holder så strålen peger ned på det område, hvor medlemmet skal indlæse sit kort.

Hvis folk selv skal indlæse kortet kan det være en fordel at der kommer et bip, når scanningen er OK.

Der findes færdige systemer til medlemsregistrering. Et af de bedre jeg har set er:
http://www.softpedia.com/get/Others/Finances-Business/Club-Membership-System.shtml

Til at lave kort med kan du gratis hente et program hos Avery på adressen
http://www.avery.com/us/Main?action=software.AverySoftwareDetail&catalogcode=WEB01&softwarecode=3200
Det passer med de fleste visitkortstørrelser (ellers laver du bare din egen størrelse i programmet)
Man kan lave en template, som automatisk indsætter en ny stregkode på hver kort, med det præfix man ønsker.
Og da man ofte ikke printer et helt ark hver gang, kan man i programmet selv vælge hvilken rubrik på papiret, der skal udskrives på.
Jeg har brugt det til flere opgaver med adgangs-/medlemskort. Hvis kortene er printet i forvejen og man bare vil have stregkode på kan man printe selve stregkoden på en lille selvklæbende label (f.eks. http://www.avery.com/us/Main?action=product.Details&catalogcode=WEB01&node=10215521&productcode=8167) når man skal lave en ny stregkode går man bare i programmet og vælger hvilken etiket der skal udskrives en stregkode på.

Averys produkter er dog ret dyre, men der findes billigere alternativer i samme format. Linkene er kun for, at du kan se hvad jeg mener.

Til slut er det bare at laminere kortet. Der findes lamineringsfolier i små størrelser også.