Avatar billede sbruun Nybegynder
21. januar 2008 - 16:14 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

MySQL login

Jeg har normalt kun lavet windows applikationer eller programmering af microprocessorer, men er for nyligt begyndt at lege lidt med asp.net. Men er nu kommet til et punkt hvor jeg synes jeg har behov for lidt hjælp. Jeg synes jeg mangler lidt værktøjer/viden at arbejde videre med. Jeg kunne godt tænke mig lidt information angående et login system på en mysql server? Kan det være sikkert nok bare at lave et database opslag på username og password? Hvordan husker man brugerens login status fra side til side? Hvordan sikrer man sig imod direkte tilgang til en bestemt url, hvor et login skulle være krævet?

Det er et lidt bredt spørgsmål. Men savner bare noget hjælp, helst uden at jeg skal ud og investere i en bog til 600 kr...

/Simon
Avatar billede pidgeot Nybegynder
21. januar 2008 - 16:20 #1
"Kan det være sikkert nok bare at lave et database opslag på username og password?"

Ja, så længe du hasher kodeordet med en salt, og i øvrigt gør noget for at forhindrer SQL injections (eks. ved at bruge parameters).

"Hvordan husker man brugerens login status fra side til side?"

Det kan du eks. gøre med en session.

"Hvordan sikrer man sig imod direkte tilgang til en bestemt url, hvor et login skulle være krævet?"

Når en side tilgås (i dette tilfælde ville Page_OnLoad-eventet nok være passende), kontrollerer du om brugeren har rettighed til at se den pågældende side. Har han ikke det, sender du ham et andet sted hen (eks. til forsiden).
Avatar billede arne_v Ekspert
22. januar 2008 - 00:58 #2
Du behøver ikke skrive meget kode for at opnå.

Prøv og søg på "membershipprovider mysql".

Den finder bl.a.:

http://www.codeproject.com/KB/database/mysqlmembershipprovider.aspx
http://makoto.madmedia.ca/2007/03/mysql-membership-and-role-provider-for.html
Avatar billede sbruun Nybegynder
26. januar 2008 - 00:29 #3
Det var lige det jeg ledte efter arne_v. Endnu engang point til dig... Du er velkommen til at sende et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. januar 2008 - 00:37 #4
svar