Avatar billede japping Nybegynder
18. januar 2008 - 09:04 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

Webhotel der peger på FTP disk.

Jeg ønsker at lagre større datamængder som lyd, billeder og video på mit eget medie (server/disk). Jeg har overvejet flere muligheder men fundet at kombinationen af et webhotel og en FTP disk er en billig løsning. Men der den mulig i forhold til mit ønske ?

Jeg ønsker at have en hjemmeside kørende på et web-hotel udbyder. Tanken er så den, at jeg lægger database, lyd, billeder og video på en FTP-disk som f.eks. denne: http://www.edbpriser.dk/Products/listprices.asp?LinkID=2823&ID=92312#. Hår så evt. bruger vil høre musik eller se et video-klip, så linker jeg til FTP-disken. Men nu er så spørgsmålene:

- Kan man linke til FTP-disken direkte fra hjemmesiden og få det til at fungere som om filen lå på webhotellet ?
- vil trafikken belaste webhotellet ?
- hvordan håndteres sikkerheden ?
- andet ?
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2008 - 09:15 #1
Nu skal jeg lige forstå dig rigtigt.

Du vil have en hjemmeside hos en ekstern udbyder.

Hvor kommer din server til at stå ? Altså lyd, billeder og video? Hjemme hos dig eller hos din udbyder ?
Avatar billede japping Nybegynder
18. januar 2008 - 09:28 #2
Min server kommer til at stå hos mig, og jeg har past IP.
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2008 - 09:56 #3
Hvis din server er hostet hos en extern udbyder så vil den ikke påvirke hastighed … jeg vil anbefale at databasen også står hos din udbyder da dette kan have en indflydelse på performance af hjemmesiden.

Du kan sagtens link fra din hjemme server .. du skal blot bruge en FTP server program.

Alternativt kan du købe en server hos servage.net Her får du masse af plads og god hastighed.
Avatar billede japping Nybegynder
18. januar 2008 - 10:13 #4
Hvis jeg skal bruge et FTP server program medfører det jo, at jeg f.eks. ikke kan linke til en video eller et billed på min hjemmeside. Er det ikke korrekt at brugeren bliver nød til at anvende et FTP-program og derfor ikke vil "opleve" at det fungerer som en almindelig hjemmeside ?
Avatar billede japping Nybegynder
18. januar 2008 - 10:15 #5
Jeg har fundet denne http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?LiteratureID=7503 der kan køre php og bruger omkring 20W,måske det er en løsning ? Ville ellers gerne anvende VB.NET.
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2008 - 10:23 #6
Du kan sagtens køre apache, men hvis du gerne vil bruge vb.net så er det oplagt at installere Windows server.

Din ”upload” hastighed har en alt afgørende betydning
Avatar billede japping Nybegynder
18. januar 2008 - 10:26 #7
Er du sikker på at man kan installere programmer som Apache, Access, Windows o.l. på disse diske ?
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2008 - 10:49 #8
Nej, jeg er ikke sikker.

Operation System:      Linux embedded system

så et eller andet form for styre system er det.. hvormeget du kan ved jeg ikke
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2008 - 10:50 #9
der er vist også :
Establish users own web page and interactive websites with PHP and SQLite
Avatar billede justrace Novice
18. januar 2008 - 10:50 #10
Du kan ikke selv rette i styresystemt på sådan en dims.
Avatar billede japping Nybegynder
18. januar 2008 - 11:18 #11
Ok, så kan jeg ikke køre Apache, Access, vb.net o.l. på selve ftp-disken.

Jeg skal altså have fat i en "rigtig" server for selv at bestemme styresystem.

Er det så muligt at anvende ftp-disken som lager til min hjemmeside på webhotellet ? Her tænker jeg på, om det er muligt at lave en hvemmesiden der viser videoklip fra ftp-disken. Dvs. uden at brugeren skal bruge ftp-programmer o.l.. Brugeren ser simpelthen videoen på hjemmesiden eller på Windows media player.
Avatar billede justrace Novice
18. januar 2008 - 12:16 #12
Du kan ikke via ftp streame video. Ftp er til fil-overførsel, hvad du så skal bruge må være en slags media-server.
Avatar billede japping Nybegynder
18. januar 2008 - 13:49 #13
Ok, tak for jeres input. Jeg bliver altså nød til at opsætte en almindelig server.

justrace, lægger du også et svar ?
Avatar billede justrace Novice
18. januar 2008 - 14:07 #14
Nej, roder selv lidt med et problem der ligner. Giv point til dhil, og skriv evt. hvordan du en gang får det løst.
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2008 - 15:18 #15
jeg har misforstod jappings spm.. hvis du(justrace) ikke føler at du har besvaret jappings spm så skal japping bare tag sin point igen ..

fordi jeg har i hvertfald ikke svaret korrekt :)
Avatar billede justrace Novice
18. januar 2008 - 15:36 #16
De to diske/servere du har kig på kan sandsynligvis det du  er ude efter, men med link fra hjemmeside er noget du skal drøfte med adm. på web-hotelet.

Streaming er noget der trækker søm ud på båndbredden, og ikke ret mange udbydere er ret glade for det. Løses kan det, men prisen for det er nok en anden end du er vant til. Samtidig er der din upload-hastighed. Den ligger typisk på max 512kb, og det er ikke meget til streaming.
Avatar billede japping Nybegynder
19. januar 2008 - 11:14 #17
Jeg er kommet frem til at jeg hasr følgende muligheder:
1) anvende web-hotel samt ftp-disk som nævnt. vb-net kode kan overføre filerne til webhotellet, hvorfra brugeren så kan se og høre det ønskede. Dette tager tid til overførsel til webhotel samt efterfølgende visning. Denne løsning er altså for langsom.

2) Jeg sætter en gammel pc til at agere server og jeg linker til denne fra mit webhotel. Min server skal køre på standby for at spere strøm og "vågne op" når der er forespørgsel på nettet. Derved kan jeg spare strøm og have ubegrænset plads. Båndbreden begrænses af min internetforbindelse som jeg efterfølgende kan betale mig fra.

3) Køb at webhotel med god båndbredde, lagerplads og sikkerhed. Sikker men dyr lønsing.

Til at starte med er løsning 2) den mest fleksible og udstyrsmæssigt billigste. Strømforbruget skal jeg være opmærksom på, men ved sesere køb af en nyere pc vil jeg måske kunne spare på elforbruget.
Avatar billede japping Nybegynder
19. januar 2008 - 11:18 #18
I får point for den gode vilje :-)

Hvis I har info. om pc'ere med lavt strømforbrug vil jeg gerne høre om det. Jeg har bla. tænkt mig at hive overskydende kort som skærmkort o.l. ud. Men hvad med at sænke klokfrekvensen. Nørderne hæver klokfrekvens og køling for at få pc'erne til at yde mere, så det modsatte vil måske kunne spare på strømmen ? Vel vidende at ydelsen går ned, men en server har nok ikke brug for så mange muskler/CPU ?
Avatar billede justrace Novice
19. januar 2008 - 12:26 #19
Du kan ikke køre uden grafikkort.

Du kan anskafe dig en ældre brugt bærbar til at være server.

Eller ad 3. Købe dig til en hosted server løsning.
Avatar billede japping Nybegynder
19. januar 2008 - 15:31 #20
Vil PC'en da ikke køre uden grafikkort.
Avatar billede justrace Novice
19. januar 2008 - 15:56 #21
Nope.
Avatar billede japping Nybegynder
19. januar 2008 - 16:57 #22
Tak for info., så behøver jeg ikke spilde tid på det.
Avatar billede justrace Novice
22. januar 2008 - 15:38 #23
Faldt lige over den her: http://scripts.uni2.dk/pdf/Hosting/SUPPORT-MediaServer_brug_af_mediaserver.pdf

Ved ikke om det kan bruges til noget, men omhandler lidt af din problemstilling.