Avatar billede mandenmedplanen Nybegynder
16. januar 2008 - 14:27 Der er 4 kommentarer

Regular Expression Validering

Jeg har en Validering på Email der ser ud:

ValidationExpression="\w+([-+.']\w+)*@\w+([-.]\w+)*\.\w+([-.]\w

Men kan nogen venligst forklare trin for trin hvad den gør? Jeg kan gætte mig til det meste, men der er visse huller... nogen hjælp ?
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2008 - 15:17 #1
Jeg skal prøve:

eksempel på en adresse der vil matche: jan.e.andersen@microsoft.co.uk

\w+ ~ et antal bogstaver/tal - matcher "jan" i ovenstående
([-+.']\w+)* ~ et antal sæt (* i pattern) af en bindestreg,plus,punktum eller apostrof efterfulgt af et antal bogstaver/tal - matcher ".e" og ".andersen" i ovenstående
@ ~ et snabel-a
([-.]\w+)* ~ et antal sæt startende med et punktum/bindestreg efterfulgt af et antal bogstaver/tal - matcher .co
\.\w+([-.]\w

Dvs. at oversat til (næsten) dansk svarer det til:
Der skal være et @
På venstre side af @ skal der som minimum være et antal bogstaver - der tillades derudover +-'. efterfulgt af tekst et vilkårligt antal gange.
På højre side af @ skal der som minimum være et antal bogstaver, et punktum, et antal bogstaver i nævnte rækkefølge - der tillades derudover bindestreg og punktum efterfulgt af bogstaver et vilkårligt antal gange imellem disse.

magnus@d.dk vil validere
magnus-an'der+ol.e@nigeria.scam.co.uk vil validere

Det ser dog ud til at der mangler )*" til sidst i dit pattern?

Håber det hjalp
Avatar billede nielle Nybegynder
16. januar 2008 - 16:03 #2
Der mangler også et '^' i starten og et '$' i slutningen.

goblinhero har vist været omkring det meste, men hvis der stadig er nogle huller må du jo spørge ind til dem.

En bedre regexp (IMHO) er denne:

ValidationExpression = @"^[^@]+@(?:[\w-]+\.)+[a-z]{2,}$";

PS: I øvrigt har jeg skrevet 4 artikeler om regulære udtryk her på Ekspertem, og den første burde dække det:
http://www.eksperten.dk/artikler/1156
Avatar billede nielle Nybegynder
21. januar 2008 - 20:24 #3
Hvad med noget respons?
Avatar billede nielle Nybegynder
11. februar 2008 - 18:58 #4
??