Avatar billede giversnartop Nybegynder
05. januar 2008 - 22:22 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Select distinct fra view

Jeg har en forespørgsel liggende på en MS SQL server 2005. Forespørgslen binder 4 tabeller sammen til en liste over klubber, mærker og et par ting mere. Hver klub kan benytte flere forskellige mærker, men når jeg laver mit udtræk på mærker vil jeg kun have klubben vist en gang på "listen" selvom den måtte anvende flere forskellige mærker. Jeg har en fornemmelse af, at jeg skal bruge distinct, men jeg får en odbc-fejl når jeg tilføjer distinct. Uden distinct går det fint (men resultatet er så ikke det ønskede). Jeg skriver:

SELECT distinct Klubnavn FROM Qryklub_sogeliste where maerkeID > 0 order by prioritet, klubnavn

Jeg har også prøvet en group by men får også her en odbc fejl. Det er muigvis noget ret basalt jeg har stirret mig blind på, så hvis der skulle sidde én med løsningen eller en anden måde at fikse problemet på, vil det redde min dag
Avatar billede terry Ekspert
06. januar 2008 - 10:14 #1
If you try this does it work?
SELECT distinct Klubnavn FROM Qryklub_sogeliste where maerkeID > 0 order by klubnavn

If so, the odbc error is because you only select one field but are trying to sort on two

Take a look at this link concerning DISTINCT

http://www.w3schools.com/sql/sql_select.asp
Avatar billede giversnartop Nybegynder
06. januar 2008 - 10:40 #2
Thanks a lot. That did the trick
Avatar billede terry Ekspert
06. januar 2008 - 10:52 #3
Great. If your finished with the question then you should close by accepting my answer.

Thanks
Terry
Avatar billede giversnartop Nybegynder
06. januar 2008 - 10:54 #4
Next question how do I do that :-)...I have tried (clicked the accept button) but it doesn't seem to work
Avatar billede terry Ekspert
06. januar 2008 - 11:20 #5
:o) Your not the first who has had problems with this, maybe eksperten should find another method.

This link might help. http://expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar
Avatar billede terry Ekspert
06. januar 2008 - 12:05 #6
Thanks