Avatar billede panebb Novice
07. december 2007 - 08:09 Der er 35 kommentarer og
2 løsninger

stiplede linier

hvordan styrer jeg stiplede linier i AutoCAd 2008.
længde på "linie" og "mellemrum"
Avatar billede kirstineka Nybegynder
07. december 2007 - 08:20 #1
Er det kun en enkelt linie du vil ændre på, eller er det generelt på en hel tegning. Hvis det er generelt kan du skrive "ltscale" på komandolinien og skrive en ny værdi for scale.
Avatar billede panebb Novice
07. december 2007 - 08:48 #2
det er kun enkelte linier
Avatar billede kirstineka Nybegynder
07. december 2007 - 09:13 #3
Her er hvad Autocads hjælp skriver:
Ændrer et objekts egenskaber:
Kommandoindtastning: chprop
Select objects:

Enter property to change [Color/LAyer/LType/ltScale/LWeight/Thickness/Material/PLotstyle/Annotative]:

Ltscale

Ændrer skalafaktoren for de valgte objekters linjetype:

Specify new linetype scale <aktuel>: HER SKRIVER DU EN NY VÆRDI - (det er lige med at prøve sig lidt frem)
Avatar billede panebb Novice
07. december 2007 - 09:21 #4
det kan godt være at jeg skal have det skåret noget ud i pap.

jeg vælger: format->linetype->dashed
hvad skal "global scale factor" og "current scale factor" så være ?
normalt er begge 1.0000
Avatar billede kirstineka Nybegynder
07. december 2007 - 09:45 #5
Nåååå det er altså ”lidt” generelt at du vil have sat linjerne op inden du begynder at tegne eller hva’?
Umiddelbart tror jeg kun du kan vælge en ”ltscale” når du tegner i model.
I layout kan du vælge skaleringen af dine forskellige viewports.
Jeg har lige fået Autocad 2008, og det er meget lidt jeg har tegnet i programmet endnu, men jeg har ”dansk hjælpe-fil” til programmet.
Hvis du er interesseret kan jeg give dig en zip-fil med hjælpeprogrammet.
Avatar billede panebb Novice
07. december 2007 - 09:56 #6
ja det er fra bunden af, jeg kunne heller ikke altid få det til at virke ordentligt i min gamle ver 2000.

Det vil jeg meget gerne.
bb "a" panelbyg dot dk
Avatar billede kirstineka Nybegynder
07. december 2007 - 10:11 #7
Så har jeg sendt den til dig. Giv lige besked, hvis du ikke modtager den.
Avatar billede kirstineka Nybegynder
07. december 2007 - 10:32 #8
Filen er for stor til at sende, men den kan downloades her:
http://www.autodesk.dk/adsk/servlet/index?id=9688730&siteID=445226
Avatar billede dla Praktikant
07. december 2007 - 12:04 #9
Jeg bruger kun ACad 2005, men i 2008 mener jeg det styres på samme måde. Måske kan du bruge noget af dette:

http://www.eksperten.dk/spm/340818

Du kan altid sætte ltscale individuelt for hver enkelt streg (med Properties), men det er meget nemmere at ændre på, hvis du sætter alles ltscale til 1, og ændrer det med Format/Linetype/Global scale factor.
Avatar billede panebb Novice
14. december 2007 - 20:32 #10
tak for kommentarerne - læg lige et svar, så er der point på vej
Avatar billede dla Praktikant
17. december 2007 - 08:37 #11
Her er et svar fra mig :-)

Men fik du løst dit problem? Ellers skal vi jo ikke have point.
Avatar billede panebb Novice
17. december 2007 - 09:18 #12
Ja, i hvertfald det meste. Når jeg tegner en ny streg kan jeg få den til være stiplet, med forskellig streglængde. Men jeg kan ikke ændre en eksisterende streg.
Avatar billede dla Praktikant
17. december 2007 - 09:56 #13
Klik på den, højreklik, vælg Properties, sæt Linetype scale til noget andet end det der står.
Avatar billede panebb Novice
17. december 2007 - 14:17 #14
marker - højreklik - så kommer Linetype Manager
Der er ikke nogen properties.
Jeg kan vælge forskellige typer linie, men der ikke nogen effekt på den valgte linie.
Der er ligesom at mit valg ikke regristreres. Jeg vælger nok forkert :-/
Avatar billede kirstineka Nybegynder
18. december 2007 - 08:26 #15
Med hensyn til at du ikke kan ændre en eksist. streg må du gerne uddybe det lidt mere.
Er det en streg du selv har tegnet tidligere? kan den være en del af en blok? er den i et "låst" lag? - ja der kan være mange årsager.
Avatar billede dla Praktikant
18. december 2007 - 08:43 #16
Boksen Properties kan du også få frem på andre måder: Tools/Properties eller Ctrl+1

Den skal du sørme da kende, den er meget brugbar, du kan ændre alverdens ting med den.
Avatar billede panebb Novice
18. december 2007 - 09:47 #17
kirstineka: tak for linket, det arbejder bare ikke sammen med ver 2008.
Stregerne er alm lineære streger, der ikke er i en block, locked layer m.v.
Har i øvrigt opdaget at jeg har samme problem med farveskift. Hvis jeg laver en streg, i layer farve og markere den og ændrer farven i format/color sker der intet. ændrer jeg først farve og derefter laver stregen, går det fint. nøjagtigt det samme med stiplede linier.

dla: i AutoCad er jeg autodidakt, hvilket fritager alle andre for et ansvar for min kunnen eller mangel på samme :-)
Jeg kender ikke boksen properties - den er ikke under tools, men kom frem med <ctrl> + <1>. Der virker ændringerne !! Bingo.
Avatar billede kirstineka Nybegynder
18. december 2007 - 10:15 #18
Jo det virker i 2008 (det er 2008-hjælp) du skal gøre som der står i:
"AutoCAD Install Document Read Me - Danish (htm - 8Kb)" lige nedenunder linket" hvor du henter hjælpefilerne.
HUSK at tage en sikkerhedskopi af de filer du SKAL overskrive/erstatte.

Du skal ikke vælge format/color den sætter bare hvordan den næste linje vil være.
Du skal udpege den linje du vil ændre, derefter skal du vælge "modify" og i øverste linje skal du vælge "properties". I det vindue/menu der popper op skal du foretage de forskellige ændringer for netop den udpegede linje.
Avatar billede panebb Novice
18. december 2007 - 21:48 #19
kirstineka: nu har jeg slavisk fulgt op "opskriften", men hjælpen er stadig engelsk.
smid lige et svar alligevel for dine sidste tre linier ramte lige min uvidenhed :-)
Avatar billede kirstineka Nybegynder
19. december 2007 - 07:59 #20
Jeg er ikke usikker på om du har fået løst dit problem med hensyn til at vælge egenskaber for linetype scale??
Med hensyn til "hjælp" har du så overskrevet/erstattet alt som beskrevet?.
Her mener jeg det der står om readme-filer citat: "BEMÆRK: DU SKAL OMDØBE "readme_32.chm-filen" (eller "readme_32.chm" alt efter hvad du anvender) TIL "README.CHM", DA DEN ELLERS IKKE VIL FUNGERE SAMMEN MED DE ANDRE KOMPONENTER"
Det skal altså virke. Det kan godt være at du skal genstarte pc'en efter ændringen.
Avatar billede panebb Novice
19. december 2007 - 11:14 #21
kirstineka:
jeg har fulgt beskrivelsen meget nøje og genstartet. Og prøvet både readme_32 og 64.
acad*.chm filerne i min ver hedder acadlt*.chm - jeg har prøver at bruge de nye filer uden lt og omdøbt dem med lt, også uden held.
Nogle af menupunkterne i hjælpen kommer på dansk, men alt derunder er der ikke adgang til. Kan misseren skyldes at min ver er LT eller at jeg bruger Vista og den danske hjælp ikke virker hertil.
Da jeg købte den nye ver 2008LT, købte jeg også et dansk sprogmodul. Men det måtte leverandøren tage tilbage, idet det ikke kunne arbejde med Vista.
Avatar billede kirstineka Nybegynder
19. december 2007 - 11:34 #22
Jeg vender tilbage til dig lidt senere. Skal lige undersøge det med Vista-problem. Jeg mente ellers at 2008 var lavet så det kørte under Vista.
Avatar billede kirstineka Nybegynder
19. december 2007 - 12:32 #23
Jeg har fundet "hjælpefilerne" til AutoCad LT2008 (også autodesk's hjemmeside)
http://www.autodesk.dk/adsk/servlet/index?id=9688557&siteID=445226
Følg for Guds skyld vejledningen som igen er nedenunder.
Hvordan går det med de stiplede linjer???
Avatar billede panebb Novice
19. december 2007 - 14:12 #24
de stiplerde (og farvede) linier er ok nu. Jeg kan ikke rigtigt få den danske hjælp til at funke. hele indexet er fint på dansk, men den web.adr som indexet henviser til er der fejl i. prøver igen i aften.
Avatar billede kirstineka Nybegynder
19. december 2007 - 14:45 #25
Jeg forstår ikke hvad du mener med "den web.adr som indexet henviser til er der fejl i". Hvilket index? eller er det mit link, der ikke virker?
Avatar billede panebb Novice
19. december 2007 - 16:15 #26
dit link er ok.
når jeg trykker help/F1 i autocad kommer hjælpevinduet. I venstre side er indhold/index/søg -> de fleste af teksterne herunder er på dansk. I højre side af hjælpevinduet skulle hjælpen så stå; Der står i stedet "Navigationen til websiden blev annulleret." "Prøv at skrive adr igen"
Avatar billede kirstineka Nybegynder
20. december 2007 - 07:51 #27
Hmmm - det forstår jeg ikke. Det er jo de filer du har overskrevet/erstattet, der indeholder de danske hjælpeoplysninger, så jeg forstår ikke at den vil "på nettet".
Jeg har travlt lige nu - måske jeg vender tilbage lidt senere, eller måske en anden kan hjælpe med at knække denne "nød".
Avatar billede kirstineka Nybegynder
20. december 2007 - 07:54 #28
Lige et spørgsmål: Er det når du vælger hjælp til noget i "index" f.eks. "linetype" at den vil have dig til at skrive en ny adresse?
Avatar billede panebb Novice
20. december 2007 - 08:03 #29
I ruden til højre står beskeden med navigation til web uanset hvad man vælger i indhold/index/søg
Avatar billede kirstineka Nybegynder
20. december 2007 - 08:29 #30
Jeg fatter ikke hvad der kan være galt
Avatar billede panebb Novice
20. december 2007 - 08:40 #31
Jeg nåede ikke at kigge på det i aftes, men vil lege med det hvis der bliver en ledig stund i julen. Der må være en fil der er fejl i/feljanbragt eller lign. Du får tak for hjælpen og må have en god jul. Kan du ikke lægge et svar, jeg har vist fået den hjælp, som det oprindelige spørgsmål tilkommer.
Avatar billede kirstineka Nybegynder
20. december 2007 - 08:52 #32
Hvis det er fordi du gerne vil have lukket spørgsmålet - så ok med mig. Når du har kigget lidt på det, kan du jo bare oprette et nyt spørgsmål. Personligt synes jeg det er forkert at lukke et spørgsmål før det er afsluttet eller opgivet.
Go'jul
Avatar billede kirstineka Nybegynder
20. december 2007 - 10:17 #33
Man skal ikke bare sådan give op :-)
Det kan måske have noget at gøre med hvor AutoCaden søger efter hjælpefilerne.
Prøv dette:
Skriv ”OP” (options) på kommandolinjen og tryk enter.
Vælg det første faneblad ”Files”, så kan du se den valgte placering af diverse filer.
Den øverste hedder ”Support File Search Path” - dobbeltklik på den, så folder forskellige søgestier sig ud.
F.eks. hedder stien til hjælp HOS MIG således : C:\programmer\AutoCAD 2008\Help. Det gør den sandsynligvis ikke hos dig, men noget i den retning skal du ændre den til ved hjælp af knappen ”Browse” til højre øverst. Ved hjælp af ”Browse” kan du finde frem til dine hjælpefiler og demed ændre stien til dem.
Håber dette kan afhjælpe problemet. Det kan godt være at du skal genstarte Autocaden efter ændringen.
Avatar billede panebb Novice
21. december 2007 - 08:07 #34
Jeg giver ikke op endnu, har bare lidt travlt med det sidste før julen.
Avatar billede kirstineka Nybegynder
21. december 2007 - 08:50 #35
Travlheden har også bredt sig hos mig - håber at høre hvordan det går efter nytår.
Avatar billede ptha Nybegynder
22. februar 2009 - 22:15 #36
Hej

Jeg er lidt over at tråden er sluttet for jeg har samme problem med hjælp på dansk i Autocad 2009....

jeg får følgende:
Adressen er ugyldig.

  Mest sandsynlige årsager:
Der er muligvis en slåfejl i adressen.
Hvis du klikkede på et link, er det muligvis forældet.

  Prøv at:
    Skrive adressen igen.

    Gå tilbage til den forrige side.
Avatar billede kirstineka Nybegynder
25. februar 2009 - 10:46 #37
Jeg ved ikke om vi skal blive ved med at kommentere på hvor man kan finde hjælpefiler på dansk, men dette virker:
http://www.autodesk.dk/adsk/servlet/index?siteID=445226&id=9688730