Avatar billede stinepretty Nybegynder
03. december 2007 - 18:05 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hvilken HP skal jeg købe??

Hej!

Jeg ønsker at købe en ny computer, da jeg har en ACER, der efter 10 mdr. er stået af! Jeg har kig på HP, da jeg har hørt meget godt om dette mærke!

Jeg er studerende og bruger min computer hver dag. Jeg skal transportere den ud til uni hver dag, så jeg sætter pris på at den er rimelig "handy".
Endvidere, er min computer mit anlæg, så jeg er afhængig af et godt stabilt lydkort (hvis man altå kan få det!).
Derudover, vil jeg gerne have en 160 GB SATAharddisk, med 2 GB hukommelse (hvis jeg husker rigtig).
Jeg skal ikke spille spil på den, men har altså brug for en lille let bærbar pc, med stærkt batteri (3-4 timers holdbarhed).
Som det sidste, så har jeg allerede fortalt at den anden jeg har kun er 10 mdr. gammel, så jeg ønsker at finde en ny til en rimelig pris (max. 9000 kr.)

Håber at dette var informationsrigt nok!
På forhånd tak :)
Avatar billede keysersoze Guru
03. december 2007 - 18:19 #1
hvis den kun er 10 mnd gammel kunne det så ikke bedre betale sig at udnytte reklamationsretten?
Avatar billede stinepretty Nybegynder
03. december 2007 - 18:26 #2
Det har jeg også gjort.. Problemet er at Kontor-Syd (som jeg har købt den hos), ikke vil lade mig hæve mit køb. Samme fejl har vist sig 4 gange nu, plus der er andre fejl ved computeren.. Jeg skal derfor køre en sag i forbrugerklagenævnet.. Dette betyder at jeg er rigtig årligt stillet og kan ikke rigtig gøre mere indtil der kommer en afklaring få nævnets side.. :(
Avatar billede haverslev Novice
03. december 2007 - 18:48 #3
Nu skriver du godt nok HP, men har de set på Zepto ?
De køre nogle "jule" tilbud og de er gode og meget fornuftige maskiner
http://www.zepto.dk/Shop/Default.aspx

Se evt. div. anmeldelser af HP, Zepto osv her:
http://www.laptopworld.dk/Anmeldelser_laptops.php
Avatar billede fluse Nybegynder
03. december 2007 - 19:09 #4
Znote 3214W er også en mulighed

skærm: 14,1" WXGA 1280x800
CPU: 2.20 GHz Intel® Core™2 Duo T7500 800MHz 4MB
RAM: 2048MB (1024x2) DDR2 667/PC5300 SODIMM
HDD: 120GB 7200rpm SATA Harddisk Samsung
(HDD kan skiftes til 160gb 7200rpm for 375kr eller 250gb 5400rpm for 250kr)
Grafikkort: Intel® GMA X3100
Optisk drev: SAMSUNG DVD-RW DL Brænder
Wlan: Zepto Zpro trådløst netværk (ABGN) 300Mbit
Batteri: 6 Cell Batteri
OS: Microsoft® Windows® Vista Home Basic 32bit
Vægt: 2.5 kg

kr 9.395,00kr inc. moms

Jeg har selv en Zepto der er ved at være et par år gammel nu, og kan kun sige at jeg er glad for den. Virker som den skal, selvom jeg har slept den til og fra skole hver dag i nesten et år af tiden. Det eneste der har været med den, var at den gik i stykker, da den var ca. 1½ år. Sendte den ind, og fik at vide at der skulle skiftes en del i den. Det tog dem godt nok lidt lang tid (ca. 5 uger), men da jeg fik den tilbage var der skftet bundkort, cpu, grafikkort og strømforsyning. Og de skiftede det hele uden det mindste brok, selcom den som sagt var 1½ år gammel.

Fluse
Avatar billede fluse Nybegynder
03. december 2007 - 19:15 #5
Med hensyn til lydkort...

Så er der sådan genrelt set dårlige lydkort i alle bærbare. Derfor ville jeg nok smide en plov efter sådan en fætter her:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=403602

Det ville dramatisk forbedre lydkvaliteten fra hvad der sidder i bærbare.

Fluse
Avatar billede stinepretty Nybegynder
03. december 2007 - 19:17 #6
Jeg sætter stor pris på de gode forslag, men jeg er så nervøs for at havne i en lignende situation som med ACER.. Derfor vil jeg helst købe almindeligt anerkendte mærker (jeg ved godt det ikke er en garanti, men jeg føler mig trods alt mere sikker) Der er mange der er glade for ACER, men jeg synes selvfølgelig det er noget bras.. Hvor vigtigt er det at der er 120 GB istedet for 160 GB??
Avatar billede stinepretty Nybegynder
03. december 2007 - 19:19 #7
Jeg har tilslutning til eksterne højtalere - så det er ikke lyden på selve den bærbare der skal være god - men på ACER'en er lydkortet gået i stykker 2 gange nu! Så det var mere hvis der var en bærbar, der havde et ekstra stærkt lydkort (eller hvordan man skal forklare det.):)
Avatar billede haverslev Novice
03. december 2007 - 19:37 #8
Du behøver ikke at være bange for Zepto maskinerne, de er fuldt ud på højde med HP, Ibm osv.
Hvis de vil have f.eks 7.1 lydkort, så er der også det i de bærebare fra Zepto:
http://www.zepto.dk/Shop/Notebook.aspx?notebookid=644

Hvor vigtigt er det at der er 120 GB istedet for 160 GB??
Det er helt op til dig, blot er det vigtigt at det er SATA diske og at de helst kører med 7200 rpm. Om den så er på 120Gb eller 160 Gb er jo blot et "plads" spørgsmål og om hvormeget man installere og sletter igen.
Avatar billede haverslev Novice
03. december 2007 - 19:42 #9
Avatar billede haverslev Novice
03. december 2007 - 19:47 #10
http://www.wupti.com/Produkter/Computer-og-IT/Computere/Baerbar-Computer/HP/Min.-2048MB/Min.-160GB/5.000-10.000/?sorter=default&side=0&antal=18

Dog skal du være opmærksom på at AMD X2 processorne ikke på højde med Intel`s Core 2 duo.
Avatar billede stinepretty Nybegynder
03. december 2007 - 19:50 #11
Tusind tak for hjælpen! Det har virkelig været en god hjælp! :)
Det er godt nok også bare ærgeligt at min ACER ikke bare vil fungere optimalt! :(
Avatar billede haverslev Novice
03. december 2007 - 20:00 #12
Selv tak og Velkommen til Eksperten
Held og lykke med din Acer og indkøbet af en ny pc ;-)

Smider lige et svar og en vejledning ;-)
http://expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar
Avatar billede haverslev Novice
03. december 2007 - 20:03 #13
Avatar billede stinepretty Nybegynder
03. december 2007 - 20:10 #14
Den har jeg selv haft øje på - bare i 14" udgaven - da dette er mere praktisk for mig (har købt en taske til 14" :D)
Så tror næsten det bliver den!
Tak fordi du gad tage dig tid til at hjælpe en uvidende studine som mig :)
Avatar billede fluse Nybegynder
03. december 2007 - 20:12 #15
Du snakker om at du vil have en holdbar bærbar...

Til det er jeg ked af at sige, at der ikke er den store forskæld uanset hvilket firma du vælger...

Som alle andre, laver HP ikke de dele der sidder i computeren selv, det er dele de køber af forskællige producenter, og ofte er det mere eller mindre de samme dele der sidder i maskinen uanset mærke.

Dertil kommer at HP's computere generelt set, er i den lavere ende hvad angår kvaliteten af de komponenter de bruger, da de hovedsageligt sælger "billige" computere. Eller rettere, sælger computere billigst muligt. Jeg har også oplevet mange gange at deres metoder til at samle masinerne er usevanlig grov, formodentlig for at holde prisen nede. (fx. set DVD drev og harddiske monteret med lim, i stedet for skruer)

Se Fx. på den første maskine Haverslev linker til... Den har i store stræk bedere hardwere end den Zepto jeg beskriver, og er dog stadig nesten 1000kr billigere. Det siger ærlig talt en del om kvaliteten af det der sidder inden i ;)

Hvis det du er ude efter er kvalitet, så ville jeg begynde at lede efter en IBM/Levono, men så bliver det temmelig svært at holde dit budget.

Jeg er ret sikker på at uanset hvilket mærke computer, og hvilken hardere der sidder i, kan du resikere at løbe ind i problemer med den. Derfor ville jeg personligt ikke gå så meget på i hvad mærker det er, men mere hvor den er købt. Hvis du køber computeren et sted, hvor de er rimelig sikker på deres service, så er du langt bedere sikret mod fejl, en ved at vælge 100% ud fra mærke.

Fluse
Avatar billede stinepretty Nybegynder
03. december 2007 - 20:24 #16
Jeg har også set på IBM/levono - men det rækker pengene slet ikke til. Men du har ret, at det handler meget om hvorhenne man køber computeren. Desværre så var min butik tilsyneladende en butik der gik op i høj service, hvilket jeg ikke har mæket meget til.. :(
Men supporten skal også være lettilngængelig og det er den fx ikke til acer support (man kan aldrig komme igennem)..
Men jeg var ikke klar over det du har lige har fortalt mht. HP - Frustrerende at man et eller andet sted altid køber et produkt halvt i blinde (som alm. forbruger som mig).
Men jeg har kigget på zepto og jeg synes at det hele bliver ret dyrt, for jeg vil gerne have alle de ekstra ting, som min ACER har (der iøvrigt er travelmate, som skulle være så godt).
Men men, jeg må bruge lidt mere tid på det - jeg har skrevet alle jeres gode råd ned!
:)