Avatar billede mortenus Nybegynder
23. november 2007 - 16:17 Der er 15 kommentarer

dualboot linux og windows

hejsa jeg har en bærbar med linux og vil gerne have installeret windows xp på samme com.

Har læst mig til at jeg først skal partionere harddisken. Problemet er bare at jeg er vant til at arbejde i windows og ikke linux..

hvordan partionerer man i linux(findes en manual), og hvordan er det anbefalesværdigt at dele sin disk op.

kan der opstå problemer med at køre disse to styresystemer på samme tid
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2007 - 17:20 #1
Det er unægtelig meget lettere hvis du installere XP først er det et problem at geninstallere??
Avatar billede mortenus Nybegynder
23. november 2007 - 22:50 #2
lidt af et problem at geninstallere linux, ville helst undgå det

kan det ikke lade sig gøre uden at slette linux´.
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2007 - 07:49 #3
Jo det kan det, men det er meget mere kompliceret end at geninstallere Linux, hvilken Linux distro taler vi om
Avatar billede mortenus Nybegynder
24. november 2007 - 16:00 #4
ubuntu 7.04
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2007 - 16:03 #5
Har du fri plads til XP - kan du finde ud at at starte Ubuntu med cdèn når Windows overskriver MBR (kun 1. gang)
Avatar billede mortenus Nybegynder
24. november 2007 - 22:03 #6
ikke helt med på hvad du mener.. Skulle mene der var plads nok ..

Lad os sige jeg vælger at afinstallere linux, hvis det er så meget nemmere og så bruge nedenstående guide til at lave dualboot. Skal jeg så slette linux med fdisk og er fdisk indbygget i styresystemet eller skal det hentes ned

http://www.howtoforge.com/dual_boot_windows_xp_vista_ubuntu_feisty
Avatar billede mortenus Nybegynder
24. november 2007 - 22:12 #7
17 gb ialt og 2,5 gb brugt
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2007 - 07:53 #8
I alt sin enkelthed så smæk XP-skiven i drevet -> slet dine nuværende Linux partitioner -> opret en partition til XP på f.eks. 10 Gb. -> formater din XP partition med FAT32 (ikke expres) -> installer XP -> Start op på din UBUNTU skive -> installer UBUNTU på resten af harddisken, efter installation af UBUNTU får du automatisk valget mellem XP eller UBUNTU ved boot
Avatar billede mortenus Nybegynder
25. november 2007 - 11:45 #9
ok men det er ikke umiddelbart så enkelt

igår fik jeg tilsyneladende slette linux fra computeren ihverfald skriver den nu haard disk bootsector invalid når jeg sætter den til at starte op fra harddisken

når jeg sætter min boot cd i med ubuntu eller det program der indeholder fdisk får jeg smækket beskeden non-system disk i hovedet og jeg har ikke muligheden for at foretage mig noget. sætter jeg xp i skriver den non-emulation disk...

anyone der ved hvordan jeg kommer videre herfra
Avatar billede mortenus Nybegynder
25. november 2007 - 12:01 #10
Hard disk boot sector invalid  .

Hvis com skriver det betyder det så jeg har slettet ubuntu eller at den bare ikke kan finde det
Avatar billede mortenus Nybegynder
25. november 2007 - 12:04 #11
irriterende. com skriver non-emulation booting når xp-skiven køres
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2007 - 14:42 #12
Det lyder helt forkert det du der skriver - Hvis din XP-skive er bootable og du sætter BIOS til at cd er 1. boot så skal det bare køre - prøv at kontakte mig på min egen mail, jeg får ikke mail fra eksperten så det er svært at følge med. Min mail adresse er mail@helgec.dk
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2007 - 08:42 #13
Hallooooooooooooo
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2008 - 19:47 #14
Hvad med at afslutte denne tråd ??
Avatar billede mortenus Nybegynder
18. marts 2009 - 20:07 #15
Undskyld min glemsomhed...

det lykkedes ved at brænde fdisk og ubuntu

med det anbefalede program... Nero er noget lort til disse boot cdér.

Stort og flot arbejde du laver helgec